The interface between psychoanalysis and neuroscience: a systematic review of Brazilian literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/nupem.2021.13.28.213-227

Keywords:

Psychoanalysis, Neuroscience, Neuropsychological assessment

Abstract

The aim of this paper was to make some considerations about the scientific productions published over the last few years on the possibility of dialogue between the psychoanalytical method and neuroscience, especially the use of psychoanalysis in neuropsychological evaluations. This is a systematic review bibliographic research in the following databases: Lillacs, Medline and SciELO, encompassing publications from January 2014 to December 2018, using the following descriptors: psychoanalysis or neuropsychological assessment or projective tests and psychoanalysis or neuropsychology. Nine studies were considered relevant to answer the objective of the review. The studies have shown that the debate on bringing these two fields close together is still under construction. Moreover, the results seem to point to greater interest of scholars in the field of psychoanalysis compared to neuroscientists. It is concluded that the bringing together of psychoanalysis and neuroscience results in an understanding and treatment of pathologies of psychic and/or neurological origin.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CARDOSO, Sylvana; NETO, Orestes Diniz. Considerações sobre a repetição no idoso com Alzheimer: uma perspectiva psicanalítica. Revista Subjetividades, v. 16, n. 3, p. 58-69, 2016.

DAVIDOVICH, Marcia Moraes; WINOGRAD, Monah. Psicanálise e neurociências: um mapa dos debates. Psicologia em Estudo, v. 15, n. 4, p. 801-809, 2010.

FAVERET, Bianca Maria Sanches. Neurociências e psicanálise: há possibilidade de articulação? Psicologia Clínica, v. 18, n. 1, p. 15-26, 2006.

FONSÊCA, Ana Lucia Barreto da; MARIANO, Maria do Socorro Sales. Desvendando o mecanismo da projeção. Psicologia em foco, v. 1, n. 1, p. 1-8, 2008.

FORMIGA, Nilton Soares; MELLO, Ivana. Testes psicológicos e técnicas projetivas: uma integração para um desenvolvimento da interação interpretativa indivíduo-psicólogo. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 20, n. 2, p. 12-19, 2000.

FRANK, Lawrence. Métodos projetivos para o estudo da personalidade. The Journal of Psychology, v. 8, n. 2, p. 389-413, 1939.

GAMA, Jairo de Almeida. Subjetividade e afeto em Zizek e Johnston: controvérsias em torno da relação psicanálise-neurociências. Physis: Revista de Saúde Coletiva, v. 26, p. 137-156, 2016.

GERBASI, Graziele Luiza Barizon Scopel; COSTA, Paulo José da. The après-coup and reconsolidation of memory. Psicologia USP, v. 26, n. 1, p. 80-89, 2015.

IMBASCIATI, Antonio. Inconsciente e consciência da memória: uma contribuição das neurociências. Revista de Psicanálise da SPPA, v. 25, n. 2, p. 355-377, 2018.

KAPLAN-SOLMS, Karen; SOLMS, Mark. Estudos clínicos em neuropsicanálise. São Paulo: Lemos Editorial, 2005.

LACET, Cristine; ROSA, Miriam Debieux. Diagnóstico de transtorno de déficit de atenção e hiperatividade (TDAH) e sua história no discurso social: desdobramentos subjetivos e éticos. Psicologia Revista, v. 26, n. 2, p. 231-253, 2017.

LIMA, Juciano Menezes; RUDGE, Ana Maria. Neurose obsessiva ou TOC? Tempo Psicanalítico, v. 47, n. 2, p. 171-187, 2015.

LYRA, Carlos Eduardo de Sousa. O inconsciente e a consciência: da psicanálise à neurociência. Psicologia USP, v. 18, n. 3, p. 55-73, 2007.

MANTILLA, Maria Jimena. Psicanálise e neurociências: contornos difusos? Notas em torno da noção de plasticidade cerebral. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, v. 24, n. 1, p. 143-155, 2017.

MILANI, Rute Grossi; TOMAEL, Mercês Maria; GREINERT, Bruna Rafaele Milhorini. Psicodiagnóstico interventivo psicanalítico. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, v. 5, n. 1, p. 80-95, 2014.

MOHER, David et al. Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement. Plos Medicine, v. 6, n. 7, p. 123-130, 2009.

MOURA, Gabriela Costa; LOPES, Adriano Alves. O uso de instrumentos projetivos no processo de avaliação psicológica. Caderno de Graduação-Ciências Humanas e Sociais-UNIT-ALAGOAS, v. 4, n. 2, p. 53, 2018.

PINHEIRO, Elaine; HERZOG, Regina. Psicanálise e neurociências: visões antagônicas ou compatíveis? Tempo Psicanalítico, v. 49, n. 1, p. 37-61, 2017.

PINTO, Elza Rocha. Conceitos fundamentais dos métodos projetivos. Ágora: Estudos em Teoria Psicanalítica, v. 17, n. 1, p. 135-153, 2014.

SOUZA, Audrey Setton Lopes de. O desenho como instrumento diagnóstico: reflexões a partir da psicanálise. Boletim de Psicologia, v. 61, n. 135, p. 207-215, 2011.

TOREZAN, Zeila Facci; AGUIAR, Fernando. O sujeito da psicanálise: particularidades na contemporaneidade. Revista Subjetividades, v. 11, n. 2, p. 525-554, 2016.

VILANI, Marina da Rosa; PORT, Ilvo Fernando. Neurociências e psicanálise: dialogando sobre o autismo. Estilos da Clínica, v. 23, n. 1, p. 130-151, 2018.

WINOGRAD, Monah; SOLLERO-DE-CAMPOS, Flávia; DRUMMOND, Claudia. O atendimento psicanalítico com pacientes neurológicos. Revista Subjetividades, v. 8, n. 1, p. 139-170, 2008.

Published

2021-01-07