“Ivory towers”? Development as a mission of Brazilian Federal Universities (2004-2019)
DOI:
https://doi.org/10.33871/nupem.2021.13.28.45-64Keywords:
Federal Universities, Development, Institutional Development PlansAbstract
This article aims to investigate the incorporation of the development category as a structuring element of Brazilian federal universities. For this purpose, we analyzed the missions present in the Institutional Development Plans in the period from 2004 to 2019. Content Analysis, in particular, the contributions of Bardin (1977) and Moraes (1996), made it possible to organize the data for the analysis. Throughout the text, it shall be possible to note that development in different uses and formulations, has become a core from which federal universities have sought to respond to the demands of different sectors of the society, the state and their internal communities.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BOAVENTURA, Edivaldo. Universidade brasileira: procura de uma concepção. Fórum, v. 2, n. 3, p. 3-24, jul./set. 1978.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Centro Gráfico, 1988.
BRASIL. Decreto n. 5.773, de 9 de maio de 2006. Dispõe sobre o exercício das funções de regulação, supervisão e avaliação de instituições de educação superior e cursos superiores de graduação e sequenciais no sistema federal de ensino. Gov.br. 9 maio 2006. Disponível em: https://bit.ly/32JXPrX. Acesso em: 29 jun. 2020.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Gov.br. 20 dez. 1996. Disponível em: https://bit.ly/2RG84az. Acesso em: 29 jun. 2020.
BRESSER-PEREIRA, Luiz Carlos. Desenvolvimento, Progresso e Crescimento Econômico. Lua Nova, n. 93, p. 33-60, 2014.
CUNHA, Luiz Antonio. A universidade Crítica. São Paulo: Editora Unesp, 2007.
ÉSTHER, Angelo Brigato. Que Universidade? Reflexões sobre a trajetória, identidade e perspectivas da universidade pública brasileira. Espacio, Tiempo y Educación, v. 2, n. 2, p. 197-221, 2015.
FÁVERO, Maria de Lourdes Albuquerque. Anísio Teixeira e a Universidade do Distrito Federal. Revista Brasileira de História da Educação, v. 8, n. 2, p. 161-180, maio/ago. 2008.
GODDARD, John. Prefácio. In: SERRRA, Maurício Serra; ROLIM, Rolim; BASTOS, Ana Paula (Orgs.). Universidades e desenvolvimento regional: as bases para a inovação competitiva. Rio de Janeiro: Ideia D, 2018, p. 27-31.
HADDAD, Paulo. Apresentação. In: SERRRA, Maurício Serra; ROLIM, Rolim; BASTOS, Ana Paula (Orgs.). Universidades e desenvolvimento regional: as bases para a inovação competitiva. Rio de Janeiro: Ideia D, 2018, p. 17-27.
MACHADO, Ana; MENDES, Vitor Hugo. Revisitando as concepções de Wilhelm von Humboldt em torno da Universidade. In: ALMEIDA, Maria; MENDES, Vitor Hugo (Orgs). (Des)Construção da Universidade na era do “pós”. Campinas: Mercado das Letras, 2010, p. 15-39.
MAGALHÃES, Antônio. A identidade do Ensino Superior: a educação superior e a Universidade. Revista Lusófona de Educação, n. 7, p. 13-40, 2006.
MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.
OLIVEIRA, Leandro. A geopolítica do desenvolvimento sustentável: reflexões sobre o encontro entre economia e ecologia. Carta Internacional, v. 7, n. 1, p. 118-139, 2012.
OLIVEIRA, Terezinha. Origem e memória das universidades medievais. Varia História, v. 23, n. 37, p. 113-129, 2007.
PETRY, Almiro. Desenvolvimento: conceituação e modelos. Universidade do Vale do Rio dos Sinos. 2008. Disponível em: https://bit.ly/32LQ6JQ. Acesso em: 07 maio 2020.
MOTTA, Rodrigo Patto Sá. As universidades e o Regime Militar: cultura política brasileira e modernização autoritária. Rio de Janeiro: Zahar, 2014.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Pela mão de Alice. São Paulo: Cortez, 2013.
SANTOS, Boaventura de Sousa; ALMEIDA FILHO, Naomar de (Orgs.). A Universidade no sec. XXI: por uma universidade nova. Coimbra: Almedina, 2008.
SERRA, Maurício Serra; ROLIM, Rolim; BASTOS, Ana Paula (Orgs.). Universidades e desenvolvimento regional: as bases para a inovação competitiva. Rio de Janeiro: Ideia D, 2018.
SIEDENBERG, Dieter Rugard. Desenvolvimento: ambiguidades de um conceito difuso. Desenvolvimento em questão, n. 3, p. 9-26, 2004.
SILVEIRA, Zuleide; BIANCHETTI, Lucídio. Universidade moderna: dos interesses do Estado Nação às conveniências do mercado. Revista Brasileira de Educação, v. 21, n. 64, p. 79-99, 2016.
SOUZA, Janice et al. Concepções de universidade no Brasil: uma análise a partir da missão das universidades públicas federais brasileiras e dos modelos de universidade. Revista GUAL, v. 6, n. 4, p. 216-233, 2013.
TRINDADE, Hélgio. Por um novo projeto universitário: da “Universidade em ruínas” à “Universidade emancipatória”. In: BUARQUE, Cristovam et al (Orgs.). Da universidade necessária à universidade emancipatória. Brasília: Editora UnB, 2012, p. 89-143.
UFBA. Plano de Desenvolvimento Institucional 2004/2008. Universidade Federal da Bahia. 2004. Disponível em: https://bit.ly/3hUwJmw. Acesso em: 20 jun. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista NUPEM
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.