University and city: a necessary reconciliation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/nupem.2020.12.27.144-161

Keywords:

City, University, Public policies

Abstract

This predominantly essayistic article discusses the social responsibility of the university in specific territories, highlighting the cities or regions where universities are located. The construction of the article is grounded on two analytical paths: one is based on the understanding of knowledge fluxes between those who produce it and those who can use it, mostly public policies agents, and the other one is constituted by materialized factors, mostly the impacts caused by the university on urban structures. The first path refers to qualitative and theoretical sources, while the second refers to a brief bibliometric study concerning how Brazilian urban management appropriates the assets produced by the university. Conclusions attest positive advances in how universities consider and understand social urban demands, and a fragile understanding by the urban management of what universities may offer. Although changes are visible, the article detects structural problems that render the final reconciliation between cities and their universities even more difficult.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABDAL, Alexandre. Trajetórias regionais de desenvolvimento no Brasil contemporâneo: uma agenda de pesquisa. Revista Brasileira de Estudos Urbanos e Regionais, v. 22, p. 1-21, jan./dez. 2020.

ALBORNOZ, Orlando. Education and society in Latin America. Oxford: St Antony's College, 1993.

CALDARELLI, Carlos Eduardo; CAMARA, Marcia Regina Gabardo da; PERDIGÃO, Claudia. Instituições de Ensino Superior e desenvolvimento econômico: o caso das universidades estaduais paranaenses. Revista Planejamento e Políticas Públicas, n. 44, p. 85-112, jan./jun. 2015.

CAPES. Plano Nacional de Pós-graduação (PNPG) 2011-2020. Brasília: CAPES, 2010.

CASTANHO, Sergio. Da Universidade modelo aos modelos de universidade. Quaestio – Revista de Estudos em Educação, v. 4, n. 1, p. 27-43, 2002.

CGEE. Brasil: Mestres e Doutores 2019. Centro de Gestão e Estudos Estratégicos. 2020. Disponível em: https://bit.ly/2HlxSqK. Acesso em: 21 jun. 2020.

CHIARINI, Tulio; VIEIRA, Karina Pereira; ZORZIN, Paola La Guardia. Universidades federais mineiras: análise da produção da pesquisa científica e conhecimento no contexto do sistema mineiro de inovação. Nova Economia, v. 22, n. 2, p. 307-332, maio/ago. 2012.

DAGNINO, Renato. Planejamento e políticas públicas de inovação: em direção a um marco de referência Latino-Americano. Revista Planejamento e Políticas Públicas, n. 23, p. 205-231, 2001.

FAGUNDES, Ailton Lorentino Caris. Caminhos que se bifurcam: ideias, estratégia e interesses na política cientificam e tecnológica do regime militar. 261f. Doutorado em Ciência Política pela Universidade de São Paulo. São Paulo, 2009.

GIERYN, Thomas. Boundary-work and the demarcation of science from non-sciences: strains and interests in professional ideologies of scientists. American Sociological Review, v. 48, n. 6, p. 781-795, 1983.

GUILLEMOT, Lionel. L’université dans la villes: l’exemple d’Exeter (R.U.). Norois, v. 40, n. 160, p. 633-641, 1993.

HERRERA, Mercedes Castillo de. La universidad: hecho urbanístico, económico y cultural frente a sus desafíos actuales. Bitácora, v. 18, n. 1, p. 93-104, 2011.

JAZAR, Manoela Massuchetto; ULTRAMARI, Clovis. Periodizações e idealizações da cidade brasileira: 1875-2015. Revista Brasileira de Gestão e Desenvolvimento Regional, v. 14, n. 5, p. 188-205, set./dez. 2018.

JIMENEZ, Elsi. La historia de la universidad en América Latina. Revista de la educación superior, v. 36, n. 141, p. 169-178, jan./mar. 2007.

KANT, Immanuel. Textos seletos. Petrópolis: Vozes, 2005.

MENDOZA, Celina Lértora. Lineamientos para una historia de la universidad latino-americana. Anuario de la Filosofia Argentina y Americana, n. 18/19, p. 38-49, 2001/2002.

MITRE, Maya. As relações entre ciência e política, especialização e democracia: a trajetória de um debate em aberto. Estudos Avançados, v. 30, n. 87, p. 279-298, 2016.

MOORE, Kelly. Organizing integrity: american science and the creation of public interest organizations, 1955–1975. American Journal of Sociology, v. 101, n. 6, p. 1592-1627, 1996.

NEVES, Clarissa Eckert Baeta; MARTINS, Carlos Benedito. Ensino Superior no Brasil: uma visão abrangente. In: DWYER, Tom et al. (Orgs.). Jovens universitários em um mundo em transformação: uma pesquisa sino-brasileira. Brasília: Ipea; Pequim: SSAP, 2016, p. 95-124.

OCDE. Relatório de auto-análise da Região Norte do Paraná: relatório da participação do estado do Paraná no projeto OCDE – apoio das instituições de Ensino Superior ao desenvolvimento regional. Curitiba: Seti; UFPR; OECD, 2006.

KRAWCZYK, Nora; SANDOVAL, Salvador Antonio Mireles. O processo de regionalização das Universidades do Mercosul: um estudo exploratório de regulação supranacional e nacional. Educação e Realidade, v. 37, n. 2, p. 647-668, maio/ago. 2012.

ROUANET, Sergio Paulo. A cidade iluminista. Revista USP, v. 26, p. 154-193, jun./ago. 1995.

SILVA, Franklin Leopoldo. Universidade: a ideia e a história. Estudos Avançados, v. 20, n. 56, p. 191-202, jan./abr. 2006.

ULTRAMARI, Clovis; CANTARIM, Fernanda; JAZAR, Manoela. Latin American cities: from subservient reproductions to intercontinental dialogues. Humanities, v. 8, n. 18, p. 1-22, 2019.

VERGER, Jacques. La mobilité étudiante au Moyen Âge. Histoire de l'éducation, n. 50, p. 65-90, 1991.

Published

2020-12-14