Internationalization of the Postgraduate Program in Education (UFSCar): pathways and challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/nupem.2020.12.26.25-42

Keywords:

Internationalization, Postgraduate programs, Language teaching policies, Social inclusion

Abstract

The goal is to analyze the path and challenges encountered in the internationalization process of the Postgraduate Program in Education of the Federal University of São Carlos (UFSCar), understanding it as intrinsic to globalization. It consisted of a documentary analysis, carried out by the Internationalization Commission of the Program itself, based on the proposals of the Strategic Plan for Internationalization of this university; and on documents produced by the Commission in the 20182019 biennium. The main challenges encountered refer to the need to strengthen foreign language teaching policies and the scarcity of financial and personnel resources, in addition to the need to conciliate internationalization and social inclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALTBACH, Philip. Globalization and the university: myths and realities in the Unequal World. Tertiary Education and Management, n. 10, p. 3-25, 2004.

ALTBACH, Philip; KNIGHT, Jane. The internationalization of higher education: motivations and realities. Journal of Studies in International Education, n. 3/4, p. 290-305, 2007.

AMORIM, Gabriel Brito; FINARDI, Kyria Rebeca. Internacionalização do ensino superior e línguas estrangeiras: evidências de um estudo de caso nos níveis micro, meso e macro. Avaliação, v. 22, n. 3, p. 614-632, nov. 2017.

BRASIL. Programa Ciência sem Fronteiras. Ciências sem Fronteiras. 2011. Disponível em: <https://bit.ly/3apHWr6>. Acesso em: 26 set. 2019.

BRASIL. Programa Institucional de Internacionalização: Capes-Print edital n. 41/2017. Brasília: Ministério da Educação, 2017.

BRASIL. Programa de Estudantes-Convênio de Pós-Graduação. Fundação CAPES. 04 set. 2018a. Disponível em:<https://bit.ly/2RUxVvJ>. Acesso em: 30 jan. 2020.

BRASIL. PAC – OEA – GCUB. UFSCar. 2018b. Disponível em: <https://bit.ly/3brm5kr>. Acesso em: 30 jan. 2020.

DIAS SOBRINHO, José. O processo de Bolonha. In: PEREIRA, Elisabete Monteiro de Aguiar; ALMEIDA, Maria de Lourdes Pinto de (Orgs.). Universidade contemporânea: políticas do processo de Bolonha. Campinas: Mercado de Letras, 2009, p. 129-152.

GOMES, Joaquim Barbosa. O debate constitucional sobre as ações afirmativas. Revistas de Direitos Difusos, v. 2, n. 9, p. 1.133-1.163, out. 2001.

GOMES, Luiz Roberto; ZUIN, Antonio Álvaro. Palestra. In: Seminário de Internacionalização do PPGE/UFSCar. São Carlos: UFSCar, 13 jun. 2019.

GONÇALVES JUNIOR, Luiz. Palestra. In: Seminário de Internacionalização do PPGE/UFSCar. São Carlos: UFSCar, 13 jun. 2019.

LUCE, Maria Beatriz; FAGUNDES, Caterine Vila; MEDIEL, Olga González. Internacionalização da educação superior: a dimensão intercultural e o suporte institucional na avaliação da mobilidade acadêmica. Avaliação, v. 21, n. 2, p. 317-340, 2016.

MORAES, Rosa Maria. Palestra. In: Seminário de Internacionalização do PPGE/UFSCar. São Carlos: UFSCar, 13 jun. 2019.

OLIVEIRA, Anandra Santos Ribeiro; SILVA, Ivair Ramos. Políticas de inclusão social no ensino superior brasileiro: um estudo sobre o perfil socioeconômico de estudantes nos anos 2010 a 2012. Educação em Revista, v. 33, p. 128, 2017.

PPGE. Estrutura. UFSCar. 2020. Disponível em: <https://bit.ly/3cCGvHF>. Acesso em: 04 abr. 2020.

RAMOS, Milena. Internacionalização da pós-graduação no Brasil: lógica e mecanismos. Educação e Pesquisa, v. 44, p. 1-22, 2018.

SOLER, Josep. Language policy and the internationalization of universities: a focus on Estonian higher education. Berlin: De Gruyter Mouton, 2019.

SOUSA, Claudemir. O discurso de internacionalização da educação superior no Brasil e seu impacto no ensino de língua e cultura. Littera Online, v. 8, n. 14, p. 93-111, 2017.

UFSCAR. Plano estratégico de internacionalização da UFSCar: desenvolvendo conhecimento global e cultivando competências interculturais. São Carlos: Pró-Reitoria de Pós-Graduação da UFSCar, 2018.

UFSCAR. Instituto de Línguas da UFSCar. UFSCar. 2019. Disponível em: <https://bit.ly/2Vp6Oew>. Acesso em: 13 fev. 2020.

Published

2020-06-02