From the right to denial: the challenges of student access and stay in Youth an Adult Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/nupem.2023.15.34.141-157

Keywords:

Youth and Adult Education, School dropout, School failure

Abstract

The article presents some reflections on school dropout and failure of students of Youth and Adult Education (EJA) of the municipal teaching network of Itapetinga (BA). The objective of the study was to understand the reality of these occurrences in 3 school units that offer this type of teaching, as well as to know the challenges and perspectives that arise to carry out a meaningful education for these subjects. The methodological path of the research was guided by the qualitative-descriptive approach. The data produced were interpreted and analyzed based on theoretical references such as: Haddad and Di Pierro (2000), Santos (2003), Arroyo (2018), Oliveira (2018) and the legislation educational policy. We consider that the problems faced by EJA teaching institutions need an effective political and pedagogical intervention, with a view to the realization of a teaching that promotes the full fulfillment of the rights to quality education ensured by laws to the subjects of EJA, guaranteeing in addition to access, their permanence in schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fontes

BRASIL. Parecer n. 11/2000. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Brasília: Diário Oficial da União, 09 jun. 2000.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Diário Oficial da União, 23 dez. 1996.

BRASIL. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Gov.br. 13 jul. 1990. Disponível em: https://bit.ly/3BanUCj. Acesso em: 22 set. 2022.

BRASIL. Constituição Federal do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Censo Escolar. INEP. 2019. Disponível em: https://bit.ly/3Bif3ya. Acesso em: 22 set. 2022.

ITAPETINGA. Plano Municipal de Educação de Itapetinga 2014-2024. Itapetinga: Secretaria de Educação, 2014.

ITAPETINGA. Proposta Curricular para a Educação de Jovens e Adultos. Itapetinga: Secretaria Municipal de Educação, 2010.

ITAPETINGA. Relatórios de matrículas. Itapetinga: Secretaria Municipal de Educação, 2019a.

ITAPETINGA. Relatórios de matrículas. Itapetinga: Núcleo Territorial de Educação, 2019b.

ITAPETINGA. Relatórios de matrículas e fluxo escolar. Itapetinga: Colégio José Marcos Gusmão, 2019c.

ITAPETINGA. Relatórios de matrículas e fluxo escolar. Itapetinga: Colégio CAIC Paulo Hagge, 2019d.

ITAPETINGA. Relatórios de matrículas e fluxo escolar. Itapetinga: Escola Municipal Manoel Novaes, 2019e.

Referências

ARROYO, Miguel. Passageiros da noite: do trabalho para a EJA: itinerários pelo direito a uma viagem justa. Petrópolis: Editora Vozes, 2017.

ARROYO, Miguel Gonzalez. Reafirmação das lutas pela educação em uma sociedade desigual? Educação & Sociedade, v. 39, n. 145, p. 1.098-1.117, out./dez. 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

HADDAD, Sérgio; DI PIERRO, Maria Clara. Aprendizagem de jovens e adultos: avaliação da década da educação para todos. São Paulo em Perspectiva, v. 14, n. 1, p. 29-40, 2000.

OLIVEIRA, Maria Olivia de Matos. Políticas públicas e educação de jovens e adultos. In: NASCIMENTO, Antonio Dias; HETKOWSKI, Tânia Maria (Orgs.). Memória e formação de professores. Salvador: EDUFBA, 2007, p. 241-256.

OLIVEIRA, Maria Olívia de Matos. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.

SANTOS, Geovânia Lúcia dos. Educação ainda que tardia: a exclusão da escola e a reinserção de adultos das camadas populares em um programa de EJA. Revista Brasileira de Educação, n. 24, p. 107-125, set./dez. 2003.

SAVIANI, Demerval. Escola e democracia. Campinas: Editora Autores Associados, 2018.

Published

2023-01-18