Historical-educational knowledge woven by dialogical and collaborative relationships with children in the pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/nupem.2022.14.33.83-102

Keywords:

Production of historical-educational knowledge, City, Pandemic

Abstract

The objective was to produce historical-educational knowledge in an interface with students at the early school years of the municipal education network of Campo Mourão. We encouraged children to discuss how they relate to the city and their experiences regarding collective spaces through the construction of six educational weavings. To put the research into action, we explored memories utilizing Benjaminian remembrance practices. This exercise was enhanced through the children’s relationships with locations in the city, photographs, objects, videos and personal documents. The children produced oral, written and visual narratives. These were condensed and monads were produced, sustained by the Benjaminian theoretical methodological contribution. Despite the adversities faced during the COVID-19 pandemic between 2020 and 2022, we produced historical-educational know-ledge through dialogue and collaboration with the children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARENDT, Hanna. A condição humana. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2000.

ARRANJOS. Arranjos: laborações da história na formação docente. Spotify. 2021. Disponível em: https://spoti.fi/3bw9cv1. Acesso em: 05 ago. 2022.

BARROS, Manoel de. Memórias inventadas. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2018.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas. Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BENJAMIN, Walter. Rua de mão única. São Paulo: Brasiliense, 1985.

BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte; São Paulo: Ed. da UFMG; Imprensa Nacional do Estado de São Paulo, 2007.

BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2017.

CAMPO MOURÃO. Campo Mourão “Assim nasce uma cidade” – Parte 1. Youtube. 17 out. 2008. Disponível em: https://bit.ly/3dbZHRR. Acesso em: 05 ago. 2022.

CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria e Educação, n. 2, p. 177-229, 1990.

CORRÊA, Bianca Rodrigues. Ensino de História e narrativa: potencialidades de uma imagem constelar. 141f. Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 2011.

CONTRERAS, José. Autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 1994.

CUNHA, Nara Rúbia de Carvalho. Primaveras compartilhadas: (re)significando a docência na relação com cidade, memórias e linguagens. 250f. Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 2016.

ELLIOT, John. Recolocando a pesquisa-ação em seu lugar original e próprio. In: GERALDI, Corinta Maria Grisolia; FIORENTINI, Dario; PEREIRA, Elisabete Monteiro Aguiar (Orgs.). Cartografias do trabalho docente. Campinas: Mercado da Letras, 1998, p. 137-152.

FENELON, Déa Ribeiro. São Paulo: patrimônio histórico-cultural e referências culturais. Projeto História, v. 18, p. 289-294, 1999.

FONSECA, Selva Guimarães. História local e fontes orais: uma reflexão sobre saberes e práticas de ensino de História. História Oral, v. 9, n. 1, p. 125-141, 2006.

FORTUNA, Cláudia Regina Alves Prado. O Ensino de História: uma narrativa aberta. 234f. Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 2001.

FRANÇA, Cyntia Simioni; CUNHA, Nara Rubia de Carvalho. Experiências limiares: produção de conhecimento histórico-educacional pelo viés da história pública. Campo Mourão: Unespar, 2022 [no prelo].

FRANÇA, Cyntia Simioni; SANTOS, Maíra Wencel Ferreira dos. Museus e seus públicos: possibilidades dialógicas, inventivas e interativas. Cadernos de Pesquisa do CDHIS, v. 33, n. 2, p. 251-279, jul./dez. 2020.

FRISCH, Michael. A história pública não é uma via de mão única. In: MAUAD, Ana Maria; ALMEIDA, Juniele Rabêlo de; SANTHIAGO, Ricardo (Orgs.). História pública no Brasil: sentidos e itinerários. São Paulo: Letra e Voz, 2016, p. 57-69.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Limiar, aura e rememoração: ensaios sobre Walter Benjamin. São Paulo: Editora 34, 2014.

GALZERANI, Maria Carolina Bovério. Significados do ensino de história local na era da globalização cultural. In: Encontro “Perspectivas do Ensino de História”. Anais... São Paulo: USP, 1996, p. 317-322.

GALZERANI, Maria Carolina Bovério. O Almanaque, a locomotiva da cidade moderna: Campinas, décadas de 1870 e 1880. 340f. Doutorado em História pela Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 1998.

GALZERANI, Maria Carolina Bovério. Imagens entrecruzadas de infância e de produção de conhecimento histórico em Walter Benjamin. In: FARIA, Ana Lúcia Goulart de; FABRI, Zeila de Brito; PRADO, Patrícia Dias (Orgs.). Por uma cultura da infância: metodologias de pesquisa com crianças. Campinas: Autores Associados, 2002, p. 48-68.

GALZERANI, Maria Carolina Bovério. Memória, história e (re)invenção educacional: uma tessitura coletiva na escola pública. In: MENEZES, Maria Cristina (Org.). Educação, memória, história: possibilidades, leituras. Campinas: Mercado das Letras, 2004, p. 287-330.

GALZERANI, Maria Carolina Bovério. A produção de saberes históricos escolares: o lugar das memórias. In: FERREIRA, Antonio Celso; BEZERRA, Hollen Gonçalves; LUCA, Tânia Regina de (Orgs.). O historiador e seu tempo. São Paulo: Ed. UNESP, 2008, p. 223-235.

GALZERANI, Maria Carolina Bovério. Imagens que lampejam: contribuições de Walter Benjamin para a produção de conhecimentos históricos. Encuentro de Saberes: luchas populares, resistências y educación, v. 1, p. 53-57, 2013.

GUIMARÃES, Maria de Fátima. Patrimônio Cultural e Ensino de História: problematizando a colonização do presente pelo passado. In: ZAMBONI, Ernesta; GALZERANI, Maria Carolina (Orgs.). Memórias, sensibilidades e saberes. Campinas: Editora Alíneas, 2015, p. 90-103.

HADLER, Maria Sílvia Duarte. Cidade e ensino de História. In: ZAMBONI, Ernesta; GALZERANI, Maria Carolina (Orgs.). Memórias, sensibilidades e saberes. Campinas: Editora Alíneas, 2015, p. 225-232.

IBGE. População: Campo Mourão. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. 2020. Disponível em: http://bit.ly/34SFjMA. Acesso em: 15 ago. 2022.

LARROSA, Jorge Bondía. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, jan./abr. 2002.

MIRANDA, Sônia Regina. Olhares sobre a cidade, atravessados pelo tempo: o urbano em seus subterrâneos educativos. In: IMAN; et al. (Orgs.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010, p. 621-638.

PAIM, Elison Antonio. Memórias e experiências do fazer-se professor. 504f. Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 2005.

PAIM, Elison Antonio; PICOLLI, Vanessa. Ensinar história regional e local no ensino médio: experiências e desafios. História e Ensino, v. 13, p. 107-166, 2007.

PAIM, Elison Antonio; GUIMARÃES, Maria Fátima. Imagens da modernidade capitalista em Walter Benjamin. Cadernos Walter Benjamin, v. 8, p. 1-28, 2012.

PEREIRA, Nilton Mullet. Ensino de História e resistência: notas sobre uma história menor. In: PAIM, Elison Antonio (Org.). Patrimônio cultural e escola. Florianópolis: NUP; CED; UFSC, 2017, p. 227-246.

RAMOS, Francisco Régis Lopes. Objeto gerador: considerações sobre o museu e a cultura material no ensino de história. Revista Historiar, v. 8, n. 14, p. 70-93, 2016.

SANTOS, Maíra Wencel Ferreira dos. Crianças. Youtube. 2022. Disponível em: https://bit.ly/3Qqm8B4. Acesso em: 05 ago. 2022.

SEIXAS, Jacy Alves de. Percursos de memórias em terras de história: problemáticas atuais. In: BRESCIANI, Stella; NAXARA, Márcia (Orgs.). Memória e (re)sentimento: indagações sobre uma questão sensível. Campinas: Editora da Unicamp, 2001, p. 37-58.

THOMPSON, Edward Palmer. A miséria da teoria ou um planetário de erros. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.

Published

2022-09-02

Issue

Section

Dossier: The weaving of historical knowledge in the paths of shared authority