Curriculum-everyday life? Present! “Floodings” through difference

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/nupem.2025.17.42.10612

Keywords:

Curriculum, everyday life, philosophy of difference

Abstract

We move through the floodings that potentiate life and dare to speak of the curriculum-everyday life, for understanding that it is collectively built within theoretical-methodological flows is an act of political, aesthetic, and ethical resistance. Taking a stance in relation to modern ideas and allowing oneself to live the intensities and variations of life is part of this struggle. Here, the objective was continually made and unmade in the effort to “everyday-ize” the idea of curriculum through the philosophy of difference. In this process, through an evental narrative, creations of another possible curriculum were woven-one that considers the subjectivities, multiplicities, and heterogeneities of this body-chaos, which affects and is affected by the forces that, when willing to converge, open pathways to floodings for and with life. This was manifested in the modes of resistance involved in inhabiting a curriculum-everyday life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fontes

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Resolução CNE/CP n. 2, de 20 de dezembro de 2019. Brasília: MEC/CNE, 2019.

BRASIL. Resolução CNE/CP n.4, de 29 de maio de 2024. Brasília: MEC/CNE, 2024.

Referências

ANDRADE, Nívea; CALDAS, Alessandra Nunes; ALVES, Nilda. Os movimentos necessários às pesquisas com os cotidianos – após muitas “conversas” acerca deles. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa; PEIXOTO, Leonardo Ferreira; SUSSEKIND, Maria Luiza (Orgs.). Estudos do cotidiano, currículo e formação docente: questões metodológicas, políticas e epistemológicas. Curitiba: CRV, 2019, p. 19-45.

BRITO, Maria dos Remédios de. Dialogando com Gilles Deleuze e Félix Guattari sobre ideia de subjetividade desterritorializada. Alegrar, n. 9, p. 1-27, 2012.

CAMPOS, Álvaro de. Poema em linha reta. In: PESSOA, Fernando. Os poemas completos de Álvaro de Campos. São Paulo: Companhia das Letras, 2007, p. 102-103.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é filosofia? São Paulo: Editora 34, 2010.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs. v. 1. Rio de Janeiro: Editoria 34, 1995a.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs. v. 2. Rio de Janeiro: Editoria 34, 1995b.

FERRAÇO, Carlos Eduardo; CARVALHO, Janete Guimarães. Currículo, cotidiano e conversações. E-curriculum, v. 8, n. 2, p. 1-17, 2012.

FERRAÇO, Carlos Eduardo; SOARES, Maria da Conceição Silva; ALVES, Nilda. Michel de Certeau e as pesquisas nos/dos/com os cotidianos em educação. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2018.

GALLO, Silvio. Eu, o outro e tantos outros: educação, alteridade e filosofia da diferença. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria, 2019.

GALLO, Silvio. Deleuze e a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

GALLO, Silvio. O que é, filosofia da Educação? Anotações a partir de Deleuze e Guattari. Perspectiva, v. 18, n. 34, p. 49-68, jul./dez. 2000.

GALLO, Silvio; FIGUEIREDO, Gláucia Maria. Entre maioridade e menoridade: as regiões de fronteira no cotidiano escolar. APRENDER – Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação, v. 1, n. 14, p. 1-27, 2015.

GUATTARI, Félix. Caosmose: um novo paradigma estético. Rio de Janeiro: Editora 34, 2006.

GRISOTTO, Américo. Filosofia da diferença: apontamentos em torno da aprendizagem do pensamento em filosofia. ETD – Educaçao Temática Digital, v. 14, n. 1, p. 179-198, 2012.

LISPECTOR, Clarice. Água viva. Rio de Janeiro: Rocco, 2020.

NASCIMENTO, Milton. Caçador de mim. In: NASCIMENTO, Milton. Caçador de Mim. Rio de Janeiro: Ariola, 1981, faixa 6.

NIETZSCHE. Friedrich. Assim falou Zaratustra: um livro pra todos e pra ninguém. Porto Alegre: L&PM Pocket, 2022.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Estudos do cotidiano, pesquisa em educação e vida cotidiana: o desafio da coerência. ETD – Educação Temática Digital, v. 9, n. esp., p. 162-184, 2008.

OLIVEIRA, Fernando Bonadia de. Desmortificar o corpo: Deleuze leitor de Espinosa. Colunas Tortas, v. 17, n. 2, [s.I.], 2017.

OLIVEIRA, Caroline; COSTA, Mônica; AIKAWA, Monica. Retrato da autobiografia enquanto coisa. ClimaCom – Ciência, Vida, Educação, v. 10, n. 24, p. 1-24, 2023.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Currículos: teorias e políticas. São Paulo: Contexto, 2023.

Published

2025-12-01

Issue

Section

Dossiê: Diferenças, identidades e deslocamentos na contemporaneidade: perspectivas interdisciplinares