Epistemologies in dispute: challenges and possibilities for intersectional knowledge production
DOI:
https://doi.org/10.33871/nupem.2025.17.42.10601Keywords:
Intersectional epistemologies, decolonization of knowledge, subaltern knowledgesAbstract
This paper aims to present intersectional epistemologies as a possibility for decolonizing knowledge production processes still grounded in notions of universality, neutrality, and objectivity that shape the academic-scientific environment. We begin with the following question: how can intersectional epistemologies challenge traditional norms of knowledge production in academia? We address this question through a theoretical approach that highlights intersectional theories and decolonial feminism as promising pathways. Decolonizing knowledge extends beyond theoretical debates and involves practices that confront power relations and conditions of privilege that affect both subjects and institutions. The results point to the need for transformations in research and teaching practices, including the incorporation of subaltern knowledges that challenge Eurocentric hegemony, as well as recognizing the importance of revising inclusion policies.
Downloads
References
Fontes
BRASIL. Lei n. 14.723, de 13 de novembro de 2023. Altera a Lei n. 12.711, de 29 de agosto de 2012, para dispor sobre o programa especial para o acesso às instituições federais de Educação Superior e de Ensino Técnico de nível Médio de estudantes pretos, pardos, indígenas e quilombolas e de pessoas com deficiência, bem como daqueles que tenham cursado integralmente o ensino médio ou fundamental em escola pública. Brasília: Diário Oficial da União, 2023.
BRASIL. Lei n. 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de Ensino Técnico de nível Médio e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial da União, 2012.
IBGE. Desigualdades sociais por cor ou raça no Brasil. Rio de Janeiro: IBGE, 2022.
Referências
AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. São Paulo: Editora Jandaíra, 2020.
BOURDIEU, Pierre. The political field, the social science field, and the journalist field. In: BENSON, Rodney; NEVEU, Erik (Eds.). Bourdieu and the journalistic field. Cambridge: Polity Press, 2005, p. 29-47.
BOURDIEU, Pierre. L’emprise du journalisme. Actes de la Recherche en Sciences Sociales, v. 101-102, p. 3-9, 1994.
CARNEIRO, Sueli. Dispositivo de racialidade: a construção do outro como não ser como fundamento do ser. Rio de Janeiro: Zahar, 2023.
CARNEIRO, Sueli. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. 340f. Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.
COLLINS, Patricia Hill. Bem mais que ideias: a interseccionalidade como teoria social crítica. São Paulo: Boitempo, 2022.
COLLINS, Patricia Hill; BILGE, Sirma. Interseccionalidade. São Paulo: Boitempo, 2020.
CRENSHAW, Kimberlé Williams. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Revista para Estudos Feministas, v. 10, n. 1, p. 171-188, 2002.
CRENSHAW, Kimberlé Williams. Mapping the margins: intersectionality, identity politics, and violence against women of color. Stanford Law Review, v. 43, n. 6, p. 1241-1299, 1991.
CURIEL, Ochy. Construindo metodologias feministas a partir do feminismo decolonial. In: HOLLANDA, Heloísa Buarque de (Org.). Pensamento feminista hoje: perspectivas decoloniais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020, p. 123-145.
EVARISTO, Conceição. A escrevivência e seus subtextos. In: DUARTE, Constância Lima; NUNES, Isabella Rosado (Orgs.). Escrevivência: a escrita de nós: reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020, p. 26-47.
FIGUEIREDO, Angela. Epistemologia insubmissa feminista negra decolonial. Tempo e Argumento, v. 12, n. 29, p. 1-11, 2020.
FIGUEIREDO, Angela. Descolonização do conhecimento no século XX. In: SANTIAGO, Ana Rita et al. (Orgs.). Descolonização do conhecimento no contexto afro-brasileiro. Cruz das Almas: UFRB, 2017, p. 79-106.
FOUREZ, Gerad. A construção das ciências: introdução à filosofia e à ética das ciências. São Paulo: EdUNESP, 1995.
GOMES, Nilma Lino. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 1, p. 98-109, 2012.
GONZALEZ, Lélia. A mulher negra na sociedade brasileira. In: LUZ, Madel (Org.). O lugar da mulher: estudos sobre a condição feminina na sociedade atual. Rio de Janeiro: Graal, 1982.
GROSFOGUEL, Ramón. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. Periferia, v. 1, n. 2, p. 41-91, jul./dez. 2009.
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
KILOMBA, Grada. “Descolonizando o conhecimento”: uma palestra-performance de Grada Kilomba. São Paulo: Goethe-Institut, 2016.
LORDE, Audre. Zami, a new spelling of my name. Londres: Penguin Books Ltd, 2018.
MALDONADO-TORRES, Nelson. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 80, p. 237-270, 2007.
MIGNOLO, Walter. Histórias Globais/projetos Locais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Belo Horizonte: EdUFMG, 2003.
MIGNOLO, Walter. Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. Cadernos de Letras da UFF, n. 34, p. 287-324, 2008.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. In: LANDER, Edgardo (Comp.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales: perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO, 2000.
RIBEIRO, Djamila. Lugar de fala. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.
SILVA, Tomaz Tadeu da. O currículo como fetiche: a prática e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ana Carolina Costa dos Anjos, Lidiane Cesário Barreto, Ariane Chiconelli Malta Beata, Thais Michelle Mátia Zacarias

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
