Musical improvisation as political action

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/21750769.2023.17.2.8172

Keywords:

musical improvisation, political action, musical education

Abstract

In this text I intend to deepen reflections on the political dimensions of musical improvisation, taking as a reference the teaching and research activities that I have been developing in the Department of Music at the University of São Paulo for over 20 years, mainly through the practices developed with Orquestra Errante. The proposal is to investigate how improvisation can work as a political action against forms of oppression that occur in contemporary society, fighting exclusion, racism and patriarchy. To carry out this task, I establish dialogues with decolonial, afrological and feminist perspectives and theories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rogerio Costa, USP

Professor, compositor e saxofonista ligado ao Departamento de Música da ECA/USP. Possui vasta produção bibliográfica sobre improvisação publicada em revistas, anais de congresso e livros (vide https://usp-br.academia.edu/Rog%C3%A9rioCosta). Atualmente é um dos pesquisadores principais do Nusom (Núcleo de Pesquisas em Sonologia da USP - http://www2.eca.usp.br/nusom/) onde desenvolve projetos de pesquisa sobre a improvisação e suas conexões com outras áreas de estudo tais como composição, educação, tecnologia, etnomusicologia, filosofia e ciências cognitivas. O mais importante dos seus projetos artísticos atuais relacionados a esta pesquisa é a Orquestra Errante (http://www.orquestraerrante.eca.usp.br/).  Links: https://scholar.google.com.br/citations?hl=pt-BR&user=8xeX6eYAAAAJ e https://lattes.cnpq.br/1102723692631539

Published

2023-12-20

How to Cite

Costa, R. (2023). Musical improvisation as political action. O Mosaico, 17(2), 80–98. https://doi.org/10.33871/21750769.2023.17.2.8172

Issue

Section

Dossiê Improvisação e a linha da vida