What Lies Behind Curricula? (Auto)Ethnography as a Path to Rethink Different Internship Experiences in Performing Arts

(Auto)Etnografia como caminho para se repensar experiências distintas de estágio supervisionado em Artes Cênicas

Authors

  • Luciana da Costa Dias PPGCEN / UnB
  • Kathleen Cristina Albuquerque Santos Universidade de Brasília - UnB

DOI:

https://doi.org/10.33871/21750769.2025.20.01.10471

Keywords:

Autoethnography, Curricular Internship, Performing Arts Education, Coloniality, Racism

Abstract

This article addresses coloniality and modernity in social and educational structures, questioning the institutions formed since modernity, based on colonial racism and epistemic sexism. It questions how coloniality impacts the educational structures in Brazil, especially in the teaching of Performing Arts in basic education in the Federal District – where the internship experiences narrated here took place. The theoretical foundation includes authors such as Sueli Carneiro (2005; 2023), Luciana Ballestrin (2013), Ramón Grosfoguel (2016), Jota Mombaça (2016), Antônio Bispo dos Santos (2019), Bell Hooks (2020), Luiz Rufino (2021; 2023), and Érico José Oliveira (2024), among others. The methodology used is a mixed method, combining Bibliographic Research and a case study of (auto) ethnographic and qualitative character to describe internship activities in Performing Arts. Autoethnography is used here (Miranda, 2022) as a counter-hegemonic practice to legitimize stories of "difference," of experiences not seen as dominant, in the first person. Therefore, this article discusses the impacts of coloniality on educational structures in Brazil through autoethnographic narratives, proposing questions and possible paths for non-colonized and anti-racist teaching.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciana da Costa Dias, PPGCEN / UnB

Luciana da Costa Dias é Doutora em Filosofia e Professora Associada do Instituto de Artes da Universidade de Brasília (UnB), Brasil. Sua pesquisa se concentra em feminismos interseccionais, filosofia contemporânea e estudos da performance, com ênfase especial em artistas latino-americanas e mulheres. Nos últimos anos, seu trabalho assumiu uma perspectiva contracolonial, explorando epistemologias para além da tradição ocidental, como mostra sua produção mais recente. E-mail: lucdias3@gmail.com Lattes: http://lattes.cnpq.br/8939356561837418  ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5627-5431.

Kathleen Cristina Albuquerque Santos, Universidade de Brasília - UnB

Kathleen Cristina Albuquerque Santos é Licenciada em Artes Cênicas pela Universidade de Brasília (UnB). Moradora do Sol Nascente – Ceilândia (DF), é a primeira pessoa de sua família a ingressar em uma universidade pública. Atua como pesquisadora desde 2023. Foi bolsista PIBIC-UnB de 2023 a 2025 no projeto Gênero, Performance e Colonialidade nas Artes Cênicas Latino-Americanas, sob orientação da Prof.ª Dr.ª Luciana da Costa Dias. Em 2024, apresentou sua pesquisa como comunicação no Seminário Currículo, Decolonialidade e Formação Docente nas Artes Cênicas, realizado na Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio). E-mail: kathleencristinaalbuquerque@gmail.com Lattes: http://lattes.cnpq.br/4578722336750698 ORCID: https://orcid.org/0009-0004-7207-6917

 

Published

2025-07-04

How to Cite

da Costa Dias, L., & Albuquerque Santos, K. C. (2025). What Lies Behind Curricula? (Auto)Ethnography as a Path to Rethink Different Internship Experiences in Performing Arts: (Auto)Etnografia como caminho para se repensar experiências distintas de estágio supervisionado em Artes Cênicas. O Mosaico, 20(01), 1–28. https://doi.org/10.33871/21750769.2025.20.01.10471

Issue

Section

Dossiê Estágios Supervisionados em Artes: práticas, adversidades e formação docente