Sérgio Abreu and the history of his contribution with Quaternaglia and Brazilian Guitar Quartet

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.2.7945

Keywords:

SérgioAbreu, guitar, guitar quartet, musical production

Abstract

Brazilian Sérgio Abreu (1948-2023) became known as an international guitarist in the 1960s and 1970s, initially with the Duo Abreu, formed with his brother Eduardo, and then in a brief solo career. Subsequently, the luthiery was established as its main activity. There is less attention paid to Sérgio Abreu in musical production and, therefore, the main objective of this text is to highlight his experience and contribution as a producer with two quartets, Quaternaglia and the Brazilian Guitar Quartet. The historical method tried to surround itself with elements that showed the conditions in which the two groups arose and the moment in which Sérgio Abreu was sought. As references, Morais (2007) was used, who studied the transcriptions of Sérgio Abreu, the biographical book of Dias (2015), specialised magazines, data collection on group pages and contacts with members of the quartet, obtaining reports especially for this article.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Teresinha Prada, Universidade Federal de Mato Grosso

Teresinha Prada é Bacharel em Violão (UNESP); Mestra pelo Programa de Pós-graduação em Integração da América Latina (PROLAM/USP) na linha Comunicação e Cultura; Doutora em História Social pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (FFLCH/USP) na linha História da Cultura; Professora Titular da Faculdade de Comunicação e Artes da Universidade Federal de Mato Grosso (FCA/UFMT); Integrante do Núcleo de Investigação Caravelas – Lisboa (CESEM/UNL); autora dos livros “Violão: de Villa-Lobos a Leo Brouwer” e “Gilberto Mendes: vanguarda e utopia nos mares do sul”. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7817-2417. E-mail: teresinha.prada@gmail.com

Hoberdan Peno, Ateliê da Música

Hoberdan Peno é Bacharel em Violão (UFMT) - Bolsista de Mobilidade Acadêmica ANDIFES na UFMG; Mestre pela Georgia State University no programa de Performance Musical em Violão; Bolsista PROEG/UFMT – Monitoria; Premiado no XXX Festival Internacional de Inverno pela UFSM em 2015 com bolsa de estudos no Exterior - Aluno de Intercâmbio com a University of Georgia; Vencedor do Concurso Internacional Honors Recital em 2020 em Atlanta, EUA. ORCID: https://orcid.org/0009-0000-7546-4764. E-mail: hoberdanundmusik@gmail.com

References

ABREU, Sérgio. Encarte do CD Quaternaglia, São Paulo: JHO Music, 1995.

ANTUNES, Gilson. Relembrando Sérgio e Eduardo Abreu.Violão Intercâmbio nº 20, ano IV, nov/dez, 1996.

ANTUNES, Gilson. Soberano dos Violões. Revista PRO. n°11, pp. 21-27, 2007.

BELTRAME, Juciane Araldi. Educação Musical Emergente na Cultura Digital e Participativa: Uma Análise das Práticas de Produtores Musicais. Tese (Doutorado em Música). Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.

DELOS MUSIC, folder Brazilian Guitar Quartet - Essence of Brazil, 1999.

DIAS, Marcia Tosta. Sociologia da música gravada: o trabalho do produtor musical. In: Ciências Sociais em Diálogo. 2 - Sociedade e suas imagens. EL FAR, Alessandra, BARBOSA, Andrea e AMADEO, Javier. São Paulo: Editora Fap-Unifesp, 2014, p. 77-100.

DIAS, Ricardo. Sérgio Abreu uma biografia. Ministério da Cultura. 2015.

DOURADO, Henrique Autran. Dicionário de termos e expressões da música. São Paulo: Editora 34, 2004.

GLOEDEN, Everton. Relato via aplicativo de mensagens, 18 a 25 de maio de 2023.

MACEDO, Frederico Alberto Barbosa. O processo de produção musical na indústria fonográfica: questões técnicas e musicais envolvidas no processo de produção musical em estúdio. Revista Eletrônica de Musicologia, v. 6, p. 1-7, set. 2007. Disponível em: <http://www.rem.ufpr.br/_REM/REMv11/12/12- Macedo-Producao.pdf>. Acesso em: 02 mai. 2023.

MARUI, Ricardo. Quarteto Rubio. Violão Intercâmbio n.º 29, ano VI, Mai/Jun, 1998, pp.12-

MOLINA, Sidney. Relato via aplicativo de mensagens, 16 a 19 de maio de 2023.

MOLINA, Sidney. Sérgio Abreu e a busca da perfeição. Disponível em: https://cultura.uol.com.br/radio/programas/sergio-abreu-e-a-busca-da-perfeicao/ Acesso em: 19 mai.2023.

MORAIS, Luciano Cesar. Sérgio Abreu sua herança histórica, poética e contribuição musical através de suas transcrições para violão. Dissertação ( Mestrado em Música). Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

PEREIRA, Flávia Vieira. As práticas de reelaboração musical. 2011. Tese (Doutorado em Musicologia) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011. doi:10.11606/T.27.2011.tde-24062011-104128. Acesso em: 2023-04-30.

PRADA. Quaternaglia lança seu primeiro CD. Violão Intercâmbio n° 11, ano III, pp.10-11, 1995.

PRADA. Quaternaglia vence concurso. Violão Intercâmbio nº 29, ano VI, pp.19, Mai/Jun, 1998.

QUATERNAGLIA. http://Quaternaglia.com.br/Acesso em: 15 mai. 2023.

VIOLÃO INTERCÂMBIO, n° 11, Ano III, pp. 8-9, mai/jun 1995. Paul Galbraith.

VIOLÃO INTERCÂMBIO, nº 34 ano VII, pp. 20-21 mar/abr 1999. Essence of Brazil é o primeiro trabalho do Quarteto Brasileiro.

VIOLÃO INTERCÂMBIO Número 43 ano VII, pp. 19-24, set/out 2000. Quarteto Brasileiro de Violões fala de sua turnê nos Estados Unidos.

Published

2023-10-12

How to Cite

Prada, T., & Peno, H. (2023). Sérgio Abreu and the history of his contribution with Quaternaglia and Brazilian Guitar Quartet. Vortex Music Journal, 11(2), 1–27. https://doi.org/10.33871/23179937.2023.11.2.7945

Issue

Section

Dossier “Homage to Sérgio Abreu: guitar, contexts, practices and characters”