Princípios do Estudo de Aula:

aproximações e distanciamentos em uma experiência com futuros professores

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.29.291-313

Abstract

In this paper, we describe and analyze a Lesson Study experience conducted with two  pre-service teacher mathematics education. The data presented here were collected through audio recordings of thirteen meetings held to develop this formative process, which included two consecutive lessons on the Pythagorean Theorem taught by the student teachers to two ninth-grade classes in a municipal school in Belo Horizonte, Minas Gerais. Data analysis made it possible to identify that the formation process was developed in such a way that there were strong approximations in relation to the fundamental principles of the Lesson Study, with adaptations however there were some distances due to the existing conditions, providing teaching learning intended.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Samira Zaidan, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

raduada em Matemática (1979), mestrado (1993) e o doutorado (2001) em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais, Pós-Doutorado na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (2016). Professora titular da UFMG, aposentada, Professora Voluntária no Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino da Faculdade de Educação no subsetor Educação Matemática, com plano de trabalho no Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social (Doutorado) e do Programa de Pós-Graduação Educação e Docência-Mestrado Profissional (Promestre), ambos da Faculdade de Educação da UFMG. Professora residente IEAT-Instituto Estudos Avançados Transdisciplinares-UFMG (2017-2018). Estudos e pesquisas no âmbito da educação matemática nos seguintes subtemas: saberes docentes, prática pedagógica, formação docente.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Matemática no Ensino Fundamental – Anos Finais. Brasília, DF. 2017.

CANAVARRO, A. P. Ensino exploratório da Matemática: Práticas e desafios. Educação e Matemática, v. 115, p. 11-17, 2011.

CARVALHO, M. Metodologia Lesson Study na Licenciatura em Matemática: possibilidade para a formação inicial. Boletim GEPEM, n. 77, p. 1-13, jul. /dez. 2020.

COELHO, F. G. A metodologia da Lesson study na formação de professores: uma experiência com licenciandos de matemática. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática), Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2014.

ELIPANE, L. E. Integrating the essential elements of lesson study in pre-service mathematics teacher education. Tese (Department of Science Education). Copenhagen: Copenhagen University, 2012.

FUJII, T. Implementing Japanese lesson study in foreign countries: misconceptions revealed. Mathematics Teacher Education and Development, v. 16, n. 1, p. 65-83, 2014.

ISODA, M.; OLFOS, R. El Enfoque de Resolución de Problems: en la enseñanza de la matemática a partir del estudio de clases. Valparaíso: Ediciones Universitarias de Valparaíso, 2009.

MARTINHO, M. H.; PONTE, J. P. A comunicação na sala de aula de matemática: Um campo de desenvolvimento profissional do professor. Actas do V CIBEM, Faculdade de Ciências da Universidade do Porto, 2005.

MARTINS, M.; MATA-PEREIRA, J.; PONTE, J. P. Os Desafios da Abordagem Exploratória no Ensino da Matemática: aprendizagens de duas futuras professoras através do Estudo de Aula. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 35, p. 343-364, 2021.

MOSTOFO, J. The Impact of Using Lesson Study with Pre-Service Mathematics Teachers. Journal of Instructional research, v. 3, p. 55-63, 2014.

MURATA, A. Introduction: conceptual overview of lesson study. In: HART, L.; ALSTON, A.; MURATA, A. (Eds.). Lesson study research and practice in mathematics education. Dordrecht: Springer, p. 1-12, 2011.

MURATA, A.; POTHEN, B. E. Lesson study in preservice elementary mathematics methods courses: Connecting emerging practice and understanding. Lesson study research and practice in mathematics education: Learning together, p. 103-116, 2011.

NEVES, R. S. P.; FIORENTINI, D. Aprendizagens de Futuros Professores de Matemática em um Estágio Curricular Supervisionado em Processo de Lesson Study. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 34, p. 1-30, 2021.

OLFOS, R.; ZAKARYAN, D.; ESTRELLA, S.; MORALES, S.. Vínculos y Brechas entre el Conocimiento Teórico y el Conocimiento Práctico Perceptual de una Futura Profesora en la Ensenanza de la Multiplicación de Expresiones Algebraicas. Bolema ‒ Boletim de Educação Matemática, v. 33, n. 64, 2019 maio-ago., p. 591-612.

OLIVEIRA, M. A. (Res)significações de saberes por licenciandos que vivenciam Estudo de Aula sobre distância entre dois pontos. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática). Rio Branco: Universidade Federal do Acre, 2020.

PONTE, J. P.; QUARESMA, M.; MATA-PEREIRA, J.; BAPTISTA, M.. O Estudo de Aula como processo de desenvolvimento profissional de professores de matemática. Bolema ‒ Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, n. 30, v. 56, p. 868-891, 2016.

PONTE, J. P. M.. Investigar, ensinar e aprender. Actas do ProfMat, Lisboa, Portugal: Faculdade de Ciências, Universidade de Lisboa. 2003, p. 25-39.

PONTE, J. P.; QUARESMA, M.; MATA-PEREIRA, J.; BAPTISTA, M.. A adaptação dos estudos de aula ao contexto português. In: Seminário de Investigação em Educação Matemática, n. 28, 2017, Viseu. Anais. Viseu: Associação dos professores de Matemática. 2017, p. 129-141.

RICHIT, A. Estudos de aula na perspectiva de professores formadores. Revista Brasileira de Educação, v. 25, 2020.

SILVA, A. D. R. M. Contribuições da Jugyou Kenkyuu e da engenharia didática para a formação e o desenvolvimento profissional de professores de matemática no âmbito do estágio curricular supervisionado. Tese (Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica). Recife: Universidade Federal de Pernambuco, 2020.

SOUZA, C. F. Estudo de Aula de matemática com robótica educacional na formação inicial do professor de matemática. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.

SOUZA, M. A. V. F.; WROBEL, J. S.; BALDIN, Y. Y.. Lesson Study como Meio para a Formação Inicial e Continuada de Professores de Matemática - Entrevista com Yuriko Yamamoto Baldin. Boletim Gepem, n. 73, p. 115-130, 2018.

VIEIRA, W.; IMAFUKU, R. S.; PEREIRA, E. F. M.. Uma análise da resolução de questões sobre o Teorema de Pitágoras. ForScience, v. 7, n. 2, 2019.

ZANOCCO, P.; RIPAMONTI, C. Estudio de clases en didáctica de la matemática: proceso reflexivo de los estudiantes de pedagogía en educación básica en la Universidad Santo Tomás. Actas del VII CIBEM. Montevideo, Uruguai. 2013.

Published

2023-12-19

How to Cite

Alves Amâncio, R., & Zaidan, S. (2023). Princípios do Estudo de Aula: : aproximações e distanciamentos em uma experiência com futuros professores. Revista Paranaense De Educação Matemática, 12(29), 291–313. https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.29.291-313