TEACHING GREATNESS VOLUME THROUGH PROBLEM SOLVING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.27.461-479

Keywords:

Mathematics education. , Mathematics teaching. , Problem solving.

Abstract

The objective of this work is to report an experience through exploration and problem solving for the construction of the volume concept carried out by students from the 6th and 7th of elementary school. The methodological path of this work followed the guidelines of design research, which is a type of qualitative methodology, and which includes three phases of an investigation in the teaching experience modality: the preparation of the experience, the experimentation in the classroom and the retrospective analysis. For this, we developed a teaching proposal through the exploration and resolution of problems about the volume content of the prism and the cylinder. The theoretical framework adopted brings discussions about problem solving and its importance in mathematics teaching, as well as about the construction of concepts. The results showed that the students who participated in the teaching experiment showed understanding of the concept of volume, as well as being motivated to participate in the activities.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosineide de Sousa Jucá, universidade do Estado do Pará

 Doutora em Educação em Ciências e Matemática (UFMT)

Professora adjunta do departamento de Matemática, Estatística e Informática  da Universidade do Estado do Pará - UEPA

Professora do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade do Estado do Pará - PPGED

Professora formadora do Centro de Formação dos profissionais da Educação da Secretaria de Educação do Estado do Pará

Professora orientadora do Clube de Ciências da Univeridade Federal do Pará.

Ninarosa Tavares da Costa, Universidade do Estado do Pará

Graduada em Ciências Contábeis pela Universidade Paulista. Especialização em MBA em Gestão Tributária pela Universidade da Amazônia - UNAMA 

Discente do curso de Licenciatura em Matemática pela Universidade do Estado do Pará - UEPA.

Membro  do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática da Universidade do Estado do Pará - GPEMAT.

Professora estagiária do Clube de Ciências da Universidade Federal do Pará 

Kymberli Luana Santos Ramos, Universidade do Estado do Pará

Licenciada no curso de Matemática pela Universidade do Estado do Pará. 

Mestranda do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade do Estado do Pará.

Membro do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática (GPEMAT) da Universidade do Estado do Pará.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

FIGUEIREDO, A.P.N.; BELLEMAIN, P.M.B.; TELES, R.A.M. Grandeza Volume: um estudo exploratório sobre como alunos do ensino médio lidam com situações de comparação. Bolema: Boletim de Educação Matemática, vol. 28, n. 50, 2014

SILVER, C. E. H. Problem-Based Learning: What and How Do Students Learn? Educational Psychology Review, Vol. 16, n. 3, September, 2004

JESUS, A. M., & SERRAZINA, L. Actividades de natureza investigativa nos primeiros anos de escolaridade. Quadrante, 14(1), 3-35, 2005

LESTER, Frank; CAI, Jinfa. Mathematical Problem Solving Be Taught? Preliminary Answers from Thirty Years of Research. In: Posing ans Solving Mathematical Problems: advances and perspectives. Buenos Aires: Springe, 2015

MOLINA, M.; CASTRO, E.; CASTRO, J. L. M. E. Teaching experiments within design research. The International Journal of Interdisciplinary Social Sciences: Annual Review vol.2, 4. Common Ground Research Networks, 2007. p.435-440

NATIONAL COUNCIL OF TEACHERS MATHEMATICS. An Agenda for Action. Reston: NCTM, 1980.

ONUCHIC, L. R. A resolução de problemas na educação matemática: onde estamos e para onde iremos? Anais da IV jornada de Educação Matemática. Universidade de Passo Fundo, 2012

ONUCHIC, L. de la R., ALEVATTO, N. S. G.; NOGUTI, F. C. H. e JUSTULIN, A.M. Resolução de Problemas: Teoria e Prática. 2ª edição. São Paulo: Editora paco, 2021

ONUCHIC, L. de la R.; ALLEVATO, N. S. G. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema. Rio Claro (SP), v. 25, n. 41, p. 73- 98, dez. 2011

ONUCHIC, L. de la R.; PIRONEL, M. JUCÁ, R.S. Problemas na Sala de Aula de Matemática: Propor para ensinar; resolver para aprender. Revista Cocar. Edição Especial. N.14. Dossiê: Tendências de Educação Matemática, 2022 p.1-17

POLYA, G. Arte de resolver problemas. Rio de Janeiro: Editora Interciência, 2006

PROENÇA, M. C. DE, & MAIA-AFONSO, ÉRIKA J. Resolução de problemas: análise de propostas de ensino em dissertações de mestrado profissional. Revista Paranaense De Educação Matemática, 9(18), 2020, p.180–201.

SCHOENFELD. A. H. How We Think. Revista Tópicos Educacionais. v. 18, n. 1-2, 2012

SCHOENFELD. A. H. Learning to Think Mathematically: Problem Solving, Metacognition, and Sense Making in Mathematics. Handbook of Research in Mathematics Teaching and Learning, 1992

SCHROEDER, T. L.; LESTER JR, F. K. Developing Understanding in Mathematics via Problem Solving. In: TRAFTON, P. R.; SHULTE, A. P. (Eds.). New Directions for

Elementary School Mathematics. Reston: NCTM, 1989. p.31 – 42

VERGNAUD, G. A criança, a matemática e a realidade. Curitiba, Editora da UFPR: 2009

VERGNAUD, G. Théorie des Champs Conceptuels. Recherches en Didáctique des Mathématiques. vol. 10, n. 2, 3. France, 1990.

VERGNAUD, G. Activité et connaissance operatoire. Bulletin de l’association des professeurs de Mathématique. Février, 307. France, 1977. p.52-65

VYGOTSKY, L.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem. 16. ed. São Paulo: ícone, 2017.

VYGOTSKY, L. Pensamento e Linguagem. 3. ed. Rio de Janeiro: Martins Fontes, 2005.

Published

2023-05-05

How to Cite

Jucá, R. de S., Costa, N. T. da ., & Ramos, K. L. S. . (2023). TEACHING GREATNESS VOLUME THROUGH PROBLEM SOLVING. Revista Paranaense De Educação Matemática, 12(27), 461–479. https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.27.461-479

Issue

Section

Número Temático: Resolução de Problemas na Educação Matemática

Similar Articles

<< < 1 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.