THE POTENTIAL OF A REMOTE PEDAGOGICAL WORKSHOP IN THE TRAINING OF TEACHERS WHO TEACH MATHEMATICS: POSITIONAL VALUE AND MULTIPLICATION ON STAGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.477-498

Keywords:

Mathematics education, Operations, Remote teaching, Covid-19, Teacher training

Abstract

This article analyzed the formative potential of a pedagogical workshop, of a dialogical character, on the positional value of digits and multiplication in a Mathematics teaching experience, carried out in the remote teaching format, in a Pedagogy class at the University of Brasília (UnB). A qualitative and exploratory approach study, had as data collection instruments the analysis of the interaction by chat, the observations during the workshop and the online evaluation questionnaire (Google Form). Bardin's Content Analysis (2016) was used to interpret the data. Three categories emerged from the organization of the data: expansion of pedagogical strategies in and for teaching performance; possibility of playful and dynamic training in relation to the mathematical knowledge worked and differentiation between remote teaching and face-to-face teaching: losses and overcoming. It was verified that the pedagogical workshop, in the remote format, proved to be necessary and pertinent to that moment of the Covid-19 pandemic, with playful and dynamic training potential. The participants, despite the difficulties regarding remote teaching and the unexpected distance training, stated that the experience and discussion about the proposed mathematical contents presuppose pedagogical strategies, learning and reflections that take into account the different conditions and ways of learning (and teaching) of the actors involved in the educational action.

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Author Biographies

Ellen Michelle Barbosa de Moura, Universidade de Brasília - UnB

Doutoranda em Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Brasília (PPGE/UnB, 2020), Linha de Pesquisa Educação em Ciências e Matemática, sob orientação do Prof. Dr. Geraldo Eustáquio Moreira. Mestra em Educação pela Universidade Federal Fluminense (PPGE/UFF, 2007); Pós-graduada em Psicopedagogia (2005) e em Gestão Escolar (2012). Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG, 2002). Integrante do Grupo de Pesquisa Dzeta Investigações em Educação Matemática – DIEM (PPGE/UnB, 2018) e do Projeto de Pesquisa “Ensino presencial e ensino remoto emergencial: Apoios educacionais, sociais e tecnológicos para usuários das redes públicas de ensino do Distrito Federal e entorno”, ambos sob a coordenação do Prof. Dr. Geraldo Eustáquio Moreira. Professora da Secretaria de Educação do Distrito Federal (SEEDF), com atuação diversificada como professora, gestora de conveniadas, formadora do Centro Referência em Alfabetização e pedagoga no Atendimento Especializado de Apoio à Aprendizagem. Endereço: SHA, conjunto 5, chácara 48, lote 5, Residencial Via Veneza, Região Cento Oeste. CEP 72.115-145. Telefone: (61) 98230-6119. Lattes: http://lattes.cnpq.br/8820431912846646

Joeanne Neves Fraz, Universidade de Brasília - UnB

Doutora em Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Brasília – PPGE/UnB (2018/2022); Linha de Pesquisa Educação em Ciências e Matemática, sob orientação do Prof. Dr. Geraldo Eustáquio Moreira. Mestra em Educação (PPGE/UnB, 2004); Especialista em Educação a Distância (UNOPAR, 2016); Licenciada e Bacharel em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Franca, UNESP, 1996). Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes) e integrante do grupo de pesquisa Dzeta Investigações em Educação Matemática – DIEM (PPGE/UnB, 2018) e do Projeto de Pesquisa “Ensino presencial e ensino remoto emergencial: Apoios educacionais, sociais e tecnológicos para usuários das redes públicas de ensino do Distrito Federal e entorno”, ambos sob a coordenação do Prof. Dr. Geraldo Eustáquio Moreira. Endereço: SQN 316, Bloco D, Apto. 210, Asa Norte. Brasília, DF. CEP 70.775-040. Telefone: (61) 99816-8011. Lattes: http://lattes.cnpq.br/6230474179509786

Karla Vanessa Gomes dos Santos, Universidade de Brasília - UnB

Doutoranda em Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Brasília (PPGE/UnB, 2022), Linha de Pesquisa Educação em Ciências e Matemática, sob orientação do Prof. Dr. Geraldo Eustáquio Moreira. Mestra em Educação pela Universidade de Brasília-UnB (2020). Graduada em Pedagogia pela Universidade Católica de Brasília (2004). Professora da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF, 2014), atuando na Subsecretaria de Educação Inclusiva e Integral (SUBIN)/Gerência de Atendimentos Educacionais Especializados (GAESP). Integrante do Grupo de Pesquisa Dzeta Investigações em Educação Matemática – DIEM (PPGE/UnB, 2018) e do Projeto de Pesquisa “Ensino presencial e ensino remoto emergencial: Apoios educacionais, sociais e tecnológicos para usuários das redes públicas de ensino do Distrito Federal e entorno”, ambos sob a coordenação do Prof. Dr. Geraldo Eustáquio Moreira. Endereço: QN 412, Conjunto F, lote 03, Apartamento 304, Samambaia. CEP 72.320-540. Telefone: (61) 98421-7521. Lattes: http://lattes.cnpq.br/3408939654596500

Geraldo Eustáquio Moreira, Universidade de Brasília - UnB

Doutor em Educação Matemática – PUCSP (2012), com Estágio Doutoral realizado na Universidade do Minho (UMINHO/PT); Pós-Doutor em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro – UERJ; Mestre em Educação – UCB (2005); Pós-Graduado em de Ensino da Matemática – UNICLAR (2000); Licenciado em Ciências – UEG (1996), Matemática – UNOESTE/SP (1999) e Pedagogia – Instituto Superior Fátima/DF (2013). É Professor da Universidade de Brasília - UnB, atuando na Faculdade de Educação e é Professor/Pesquisador da Pós-Graduação, níveis Mestrado e Doutorado, dos Programas de Educação (PPGE, Acadêmico e Profissional), onde desenvolve pesquisas assentadas na Educação Matemática. Tem feito pesquisa, ensino e extensão associados a uma atuação profissional que busca consolidar abordagens construtivistas na formação de professores de Matemática, sobretudo nas subáreas da Matemática, da Educação Matemática, da Educação Matemática Inclusiva e da Cognição Matemática. Associado a estes aspectos, tem atuado pela profissionalidade, trabalho e condições da docência de professores que ensinam Matemática, epistemologias e etnociências. Focaliza, de forma complementar e associada às questões de identidade e saberes, na formação para a docência neste campo. É líder do grupo de pesquisa "Dzeta Investigações em Educação Matemática – DIEM". Endereço: SQN 316, Bloco D, Apto. 409, Asa Norte. Brasília, DF. CEP 70.775-040. Telefone: (61) 9230-2134. Lattes: http://lattes.cnpq.br/8911881624400864

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Published

2023-08-17

How to Cite

Moura, E. M. B. de ., Fraz, J. N., Santos, K. V. G. dos ., & Moreira, G. E. (2023). THE POTENTIAL OF A REMOTE PEDAGOGICAL WORKSHOP IN THE TRAINING OF TEACHERS WHO TEACH MATHEMATICS: POSITIONAL VALUE AND MULTIPLICATION ON STAGE. Revista Paranaense De Educação Matemática, 12(28), 477–498. https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.477-498

Issue

Section

Relatos de Experiência