TEACHING-LEARNING OF 2ND DEGREE EQUATIONS VIA PROBLEM SOLVING: AN EXPERIENCE BASED ON A HYPOTHETICAL LEARNING TRAJECTORY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.427-446

Keywords:

Mathematics Education, Final Years of Elementary School, Teaching Practices

Abstract

This paper assumed the objective of presenting an experience of using the Hypothetical Learning Trajectory in the Teaching-Learning of 2nd Degree Equations via Problem Solving. For this, theoretical references were built on Hypothetical Learning Trajectory and Teaching-Learning Mathematics via Problem Solving, making it possible to trace in the methodology a Hypothetical Trajectory of Teaching-Learning of 2nd degree Equations articulated in both theories. This trajectory was applied in groups of 9th grade students. The data consisted of questions, doubts and resolutions that were confronted with the hypotheses listed a priori. The results of the confrontation revealed that: a large part of the students' activities and uncertainties can be predicted and base-solutions established that support the teacher's explanations; the problem as a starting point makes it possible to guide and dynamize the teaching of mathematics, attributing meaning to the learning of the content, articulating it to a context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernando Francisco Pereira, Universidade Estadual de Maringá

Doutorando em Educação para Ciência e a Matemática - Universidade Estadual de Maringá - UEM. Mestre em Ensino de Matemática - PPGMAT - Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR - Londrina/Cornélio Procópio. Especialista em Informática aplicada à Educação pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR - Cornélio Procópio. Licenciado em Matemática pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR - Cornélio Procópio. Participa do Grupo de Estudos em Resolução de Problemas na Educação Matemática - GERPEM/UEM. 

Marcelo Carlos de Proença, Universidade Estadual de Maringá

Licenciado em Matemática (2005), mestre (2008) e doutor (2012) pela Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho" - UNESP, campus de Bauru-SP. Professor Associado nível B do Departamento de Matemática da Universidade Estadual de Maringá - UEM. Professor do quadro permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática - PCM da UEM.

References

ANJOS FILHO, O. C. dos. Propostas de aulas na educação básica de alguns conceitos matemáticos visando seu contexto histórico e aplicações nos dias atuais. 2017. 119 f Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2017.

BALL, D. L.; THAMES, M. H.; PHELPS, G. Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of teacher education, v. 59, n. 5, p. 389-407, 2008.

BRITO, R. G. S. de; BRANCO, M. N.; BRITO, E. M. S. de. Dificuldade de estudante em resolver equação quadrática no ensino médio: uma pesquisa quantitativa. Science and Knowledge in Focus, v. 2, n. 1, p. 05-17, 2019.

CARRILLO, J. et al. Determining specialised knowledge for mathematics teaching. In: UBUZ, B.; HASER, C.; MARIOTTI, M. A. (Eds.), VIII Congress of the European Society for Research in Mathematics Education - CERME 8, 2013. p. 2985-2994.

GONÇALVES, B. M.; DE PROENÇA, M. C. Análise dos conhecimentos conceitual e procedimental de alunos do primeiro ano do Ensino Médio sobre equação do 2º grau. Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática, v. 5, n. 2, p. 209-228, 2020.

HATFIELD, L. Heuristical emphases in the instruction of mathematical problem solving: Rationales and research. In: Mathematical problem solving: Papers from a research workshop. Columbus, OH: ERIC Clearinghouse for Science, Mathematics and Environmental Education, 1978. p. 21-42.

LOPES, A. O. Planejamento de ensino numa perspectiva crítica da educação. In: VEIGA, I. P. A. (Coord.). Repensando a didática. Campinas: Papirus, 2014, p. 55-66.

ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema, Rio Claro (SP), v. 25, n. 41, p. 73-98, 2011.

PROENÇA, M. C. Resolução de Problemas: encaminhamentos para o ensino e a aprendizagem de Matemática em sala de aula. Maringá: EdUEM, 2018.

TZUR, R. Hypothetical learning trajectory (HLT): A lens on conceptual transition between mathematical “markers”. In: SIEMON, D.; BARKATSAS, T.; SEAH, R. Researching and using progressions (trajectories) in mathematics education. Brill, 2019. p. 56-74.

SCHROEDER, T. L.; LESTER JR, F. K. Developing understanding in Mathematics via problem solving. In: TRAFTON, P. R.; SHULTE, A. P. (Org.). New directions for elementary school mathematics. Reston: NCTM, 1989, p. 31-42.

SHULMAN, L. Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard educational review, v. 57, n. 1, p. 1-23, 1987.

SIMON, M. A. Reconstructing mathematics pedagogy from a constructivist perspective. Journal for Research in Mathematics Education, v. 26, n. 2, p. 114-145, 1995.

SIMON, M. A. Hypothetical Learning Trajectories in Mathematics Education. Encyclopedia of Mathematics Education, 2014, p. 272–275.

SIMON, M. A.; TZUR, R. Explicating the Role of Mathematical Tasks in Conceptual Learning: An Elaboration of the Hypothetical Learning Trajectory. Mathematical Thinking and Learning, v. 6, n. 2, p. 91-104.

SIMON, M. A. et al. Towards an integrated theory of mathematics conceptual learning and instructional design: The Learning Through Activity theoretical framework. The Journal of Mathematical Behavior, v. 52, p. 95–112. 2018.

ULFA, C.; WIJAYA, A. Expanding hypothetical learning trajectory in mathematics instructional. Journal of Physics: Conference Series. v. 1320, n. 1, p. 012091.

Published

2023-08-17

How to Cite

Francisco Pereira, F., & Proença, M. C. de. (2023). TEACHING-LEARNING OF 2ND DEGREE EQUATIONS VIA PROBLEM SOLVING: AN EXPERIENCE BASED ON A HYPOTHETICAL LEARNING TRAJECTORY . Revista Paranaense De Educação Matemática, 12(28), 427–446. https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.427-446

Issue

Section

Relatos de Experiência