ANALYSIS OF THE RELATIONSHIP BETWEEN THE TRAINING OF PORTUGUESE TEACHERS AND THE USE OF THE TEXTBOOK DISCOURSE GENRE IN THE CLASSROOM

Authors

  • Silvio Ribeiro da Silva Universidade Federal de Jataí
  • Sebastião Carlúcio Alves Filho Universidade Federal de Jataí

DOI:

https://doi.org/10.33871/22386084.2023.12.24.12-38

Keywords:

Training of teachers, Speech genres, Textbook, Portuguese textbook

Abstract

The training of the Portuguese language teacher has been the subject of several academic works, whose focus, generally, is on looking for failures that may negatively interfere with the performance of the future teacher when he occupies the classroom. In this article, however, we discuss the possible influences that the teacher's training can exert on how he deals with a discourse genre that circulates in the school sphere and can help him to mediate the teaching and learning process: the textbook of Portuguese. According to the excerpt presented in this article, the teacher, even with a background that gives him subsidies for practice in the classroom that contributes positively to the teaching and learning process, can completely disregard the presence of LDP, when he sees himself influenced by other genres that lead him to repeat mechanistic practices of an exclusively classificatory nature.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ÁLVAREZ-MÉNDEZ, J. M. Avaliar para conhecer, examinar para excluir. Porto Alegre: Artmed Editora, 2002.

BAGNO, M. Sete erros aos quatro ventos: a variação linguística no ensino de português. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.

BATISTA, A. A. G. O conceito de livros didáticos. In: GALVÃO, A. M. de O. e ___. Livros escolares de leitura no Brasil: elementos para uma história. Campinas/SP: Mercado de Letras, 2009. p. 41-74.

DIONISIO, A. P. Livros didáticos de Português formam professores?. In: Congresso Brasileiro de Qualidade na Educação, Brasília. Congresso Brasileiro de Qualidade na Educação - Simpósios. Brasília: MEC, 2001

GERALDI, J. W. Livro didático de língua portuguesa: a favor ou contra? Entrevista a Ezequiel Theodoro da Silva. In. Leitura - teoria e prática. Ano 6, nº 09, 1987.

LAJOLO, M. Livro didático: um (quase) manual de usuário. In. Em Aberto, Brasília, ano 16, n.69, jan./mar. 1996.

LUCKESI, C. C. Educação, Ludicidade e Prevenção das Neuroses Futuras: uma Proposta Pedagógica a partir da Biossíntese. In. Ludopedagogia, Salvador, BA: UFBA/ FACED/PPGE, v. 1, p. 9-42, 2000.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. São Paulo: Cortez, 2002.

MATENCIO, M. L. M. O estudo dos gêneros do discurso: notas sobre a contribuição do interacionismo. In: MACHADO, I. L.; MELLO, R. (Org.). Gêneros: reflexões em análise do discurso. 1ed. Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG, 2004.

MILTÃO, M. S. R.; SIMÕES, M.T. M.; SERRA, D.; SOUSA, T. C. R. O Uso do Livro Didático na Visão dos Professores da Escola Secundária: considerações gerais. Sitientibus Série Ciências Físicas, v. 02, p. 68-84, 2006.

NOSELLA, M de L. C. As Belas Mentiras: a ideologia subjacente aos textos didáticos. 11a edição. São Paulo: Editora Moraes. 1978

SILVA, E. T. da. Criticidade e leitura: ensaios. São Paulo: Global, 2012.

SUASSUNA, L. Pesquisa qualitativa em Educação e Linguagem: histórico e validação do paradigma indiciário. In. Perspectiva, Florianópolis, v. 26, n. 1, 341-377, jan./jun. 2008.

Published

2023-12-14

Issue

Section

Dossiê: Práticas de letramento em contexto de formação docente: desafios e avanços (ou entraves, ou contribuições, ou embates persistentes)