Teaching in pandemic times: teachers’ dialogues in the triple border

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/nupem.2024.16.37.7541

Keywords:

Remote teaching, COVID-19 pandemic, Border

Abstract

The article presents primary investigations and reflections on experiences shared in a study group that gathered teachers from three border cities – Foz do Iguaçu (BR), Puerto Iguazú (AR), and Ciudad del Este (PY). The aim was to create a network of dialogues, reflections, and experience exchanges on teaching challenges during the COVID-19 pandemic. Regarding the methodology, we adopted qualitative research linked to a university extension project, organized in online meetings connecting teachers from different locations to learn about different school realities and to study how each community and each government organized itself for remote class implementation, their challenges, and the possibilities of different media as pedagogical tools. We briefly discussed the project results and the teachers’ deliberations, as it is an ongoing study in its initial stages.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BLIKSTEIN, Paulo et al. Como estudar em tempos de pandemia. Época. 2020. Disponível em: https://bit.ly/3RcEqcC. Acesso em: 22 nov. 2023.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Presidência da República. 1988. Disponível em: https://bit.ly/49RtfgL. Acesso em: 22 nov. 2023.

CEPAL. Universalizar el acceso a las tecnologias digitales para enfrentar los efectos del COVID-19. Informe Especial COVID-19, n. 7, p. 1-27, 26 ago. 2020.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2010.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

GIROUX, Henry. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

GIROUX, Henry. Praticando estudos culturais nas faculdades de educação. In: SILVA, Tomaz Tadeu (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis: Vozes, 2013, p. 85-103.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2001.

IBIAPINA, Ivana Maria de Melo. Pesquisa colaborativa: investigação, formação e produção de conhecimentos. Brasília: Líber Livro Editora, 2008.

MAGALHÃES, Maria Cecília Camargo. Pesquisa crítica de colaboração: escolhas epistemo-metodológicas na organização e condução de pesquisas de intervenção no contexto escolar. In: MAGALHÃES, Maria Cecília Camargo; FIDALGO, Sueli Salles (Orgs.). Questões de método e de linguagem na formação docente. Campinas: Mercado das Letras, 2011, p. 13-40.

MORAES, Denise Rosana da Silva. Novos rumos, desafios e aprendizagens frente a Pandemia/Covid19: a educação e a escola em foco. In: MORAES, Denise Rosana da Silva; SUZUKI, Júlio César; BORGES, Valterlei (Orgs.). Análises de uma pandemia: diálogos políticos e pedagógicos. São Paulo: FFLCH/USP, 2020, p. 49-75.

MORAES, Denise Rosana da Silva. Mídias na formação de professores(as): limites e possibilidades. Jundiaí: Paco Editorial, 2016.

PARASKEVA, João (Org.). Estudos Culturais, poder e educação. Portugal: Edições Pedagógicas, 2011.

PRETTO, Nelson de Luca. Polêmicas contemporâneas: formando professores ativistas comprometidos com a sociedade. Revista Observatório, v. 3, n. 4, p. 32-55, jul./set. 2017.

SAMPAIO, Cristiane. Professores, pais e alunos apontam dificuldades e limitações do ensino a distância. Brasil de Fato. 2020. Disponível em: https://bit.ly/40TYqnA. Acesso em: 02 jun. 2022.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Edições Almedina, 2020.

SUZUKI, Julio César; ARAUJO, Gilvan Cerqueira. Coronavírus: contribuição e necessidade de uma análise espacial. In: MORAES, Denise Rosana da Silva; SUZUKI, Júlio César; BORGES, Valterlei (Orgs.). Análises de uma pandemia: diálogos políticos e pedagógicos. São Paulo: FFLCH/USP, 2020, p. 13-29.

UNESCO. #AprendizagemNuncaPara: Esposta da educação frente à COVID-19. Coalizão Global de Educação. 2020. Disponível em: https://bit.ly/47Cdj00. Acesso em: 22 nov. 2023.

WILLIAMS, Raymond. Palavras chave: um vocabulário da cultura e sociedade. São Paulo: Boitempo, 2007.

Published

2024-01-17