The importance of Financial Education in Schools

Main Article Content

Álvoro Alves de Sá

Abstract

This work arises from the concern of realizing the importance of financial education for people's Financial Citizenship. Crises and political, economic and financial instability in Brazil have directly affected Brazilian citizens, especially low-income people. Some measures are adopted by government officials to contain these imbalances caused by these crises, which ends up harming even more the less favored sectors of society and the citizen with little knowledge. With this demand on the rise, actions began for schools to address the theme “Financial Education”, with the intention of improving the citizen's relationship with money and consumption. Many researchers understand that there are intentions in financial education as it is being proposed, as it tries to instill consumerism in students. In literacies studies that seek ability to construct meanings, there are segmentations that treat financial literacies as skills to read, analyze, manage, communicate and discern choices. Education also receives criticism for not contextualizing the needs of society within the school environment, leaving a deficit in the formation of citizens. Critical financial literacy can help social development. It is the school's duty to bring into the student's social reality and work critically. Financial Education receives a lot of criticism for the intentions included within proposals with a capitalist and neoliberal bias, so it is the great challenge of education to extirpate these intentions and instill intentions that develop citizens and that they can contribute to their society in a fair and conscious way.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artigos
Author Biographies

Álvoro Alves de Sá

Diretor de Riscos e Controles - do Sicoob Credimed - Cooperativa de Crédito de Livre Admissão da Cidade de Uberaba. Mestrando em Educação, da Universidade Federal do Triangulo Mineiro (UFTM).

Acir Mario Karwoski

Doutor em Letras - Estudos Linguísticos pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Docente do Departamento de Linguística e Língua Portuguesa, da Universidade Federal do Triangulo Mineiro (UFTM).

References

AEF-Brasil. Estatuto Social da Associação de Educação Financeira do Brasil. 2012. Disponível em: <http://www.aefbrasil.org.br/wpcontent/uploads/Estatuto-AEF-Brasil.pdf>. Acesso em: 05 jan. 2023.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): educação é a base. Brasília, DF: MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em: 05 jan. 2023.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 6 out. 1988.

BRASIL. Decreto 7.397, 22 de dezembro de 2010. Institui a Estratégia Nacional da Educação Financeira-ENEF. Presidência da República, Casa Civil. <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2010/Decreto/D7397.htm>. Acesso em: 23 nov. 2022.

BRASIL. Estratégia Nacional da Educação Financeira - ENEF. Coordenação AEF-BRASIL. Disponível em: <http://www.vidaedinheiro.gov.br/pagina-23-no-brasil.html>. Acesso em: 20 dez. 2022.

BRASIL. Estratégia Nacional de Educação Financeira. Brasília, 2010. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato20072010/2010/Decreto/D7397.htm>. Acesso em: 05 jan. 2023.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 1996. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso em: 05 jan. 2023.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 05 jan. 2014.

BRASIL. Programa de Educação Financeira nas Escolas. Coordenação AEF-BRASIL. Disponível em: <http://www.edufinanceiranaescola.gov.br/o-programa/>. Acesso em: 20 dez. 2022.

CABRAL, C. C. P. A importância da literacia financeira no ensino, como parte integrante do processo de educação para a cidadania: projeto aplicado a uma turma do 10o ano de Economia A. repositorio.ul.pt, 2015. <https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/22964/1/ulfpie047616_tm_tese.pdf> Acesso em 17 agosto 2022.

FERNANDES, L. F. B. “A educação financeira no Brasil: gênese, instituições e produção de doxa”. repositorio.ufscar.br, 2019. https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/11433/Tese_Fernandes_Luzia%20de%20Fatima%20Barbosa.pdf?sequence=3. Acesso em 05/01/2023

FILIPE, F. A., D. S. Silva, e ÁC Costa. “Uma base comum na escola: análise do projeto educativo da Base Nacional Comum Curricular”. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas …. SciELO Brasil, 2021. https://www.scielo.br/j/ensaio/a/PbZbjrWHzzQ3Yt4LBFzK6NF/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 05 jan. 2023.

KALANTZIS, M.; COPE, B.; PINHEIRO, P. Letramentos. Campinas: Editora da Unicamp, 2020.

MEC. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wpcontent/uploads/2018/12/BNCC_19dez2018_site.pdf> Acesso em: 05 jan. 2023.

MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2000.

ROJO, R. (Org.) Escol@ conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola editorial, 2013.

ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola editorial, 2009.

ROJO, R.; MOURA, E. (Org.) Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola editorial, 2012.

SESSA, C. B., D. F. Leite, E. S. Felipe, ÉAS Leal, e ... “Das recentes crises econômicas à crise da covid-19: reflexões e proposições para o enfrentamento da pandemia na economia brasileira e capixaba”. Revista IFES …, 2020. https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/648. Acesso em 05/01/2023