Perceptions of Elementary School Students about the Concepts, Causes, and Challenges Faced by Students with Autism Spectrum Disorder in School
Main Article Content
Abstract
Autism Spectrum Disorder (ASD) is a neurodevelopmental condition that has been gaining increasing visibility in both educational and therapeutic contexts. Despite being widely discussed, the concept of ASD remains complex and challenging to define precisely. This study aimed to analyze the perceptions of 103 elementary school students regarding Autism Spectrum Disorder. Participants included students from 1st to 9th grade in public schools located in the interior of the State of São Paulo, Brazil. A questionnaire consisting of three questions was used to guide the study and capture the participants' perspectives on the subject. The results indicated that the students, especially younger ones, had difficulties formulating an adequate understanding of autism, highlighting the need for pedagogical projects to assist children and adolescents in constructing more informed conceptions about this condition.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação sob a licença Creative Commons Attribution (CC BY).
References
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION ― APA. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-V. Porto Alegre: Artmed, 2014.
ARAUJO, Álvaro Cabral; LOTUFO NETO, Francisco. A Nova Classificação Americana Para os Transtornos Mentais – o DSM-5: the new north american classification of mental disorders ⠳ DSM- 5. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, Eua, v., p. 67-82, 29 jan. 2014. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbtcc/v16n1/v16n1a07.pdf. Acesso em: 20 jul. 2024.
BRITO, Maria Cláudia; OMOTE, Sadao. Atitudes sociais de colegas de classe de alunos com Síndrome de Asperger na Educação Inclusiva. In: MARQUEZINE, M. C.; TANAKA, E. D. O.; BUSTO, R. M. (orgs.). Atitudes sociais e concepções sobre inclusão. São Carlos: Marquezine e Manzini: ABPEE, 2014.
DIAS, Isadora dos Santos Ferreira. Percepções de crianças e pré-adolescentes sobre o transtorno do espectro do autismo. 2013. 12 f. TCC (Graduação) - Curso de Pedagogia, Educação Especial, Universidade Estadual Paulista, Júlio de Mesquita Filho, Câmpus de Marília, Marília, 2023.
DIAS, Isadora dos Santos Ferreira; SOUZA, Maewa Martina Gomes da Silva e; CONCEIÇÃO, Aline de Novaes. Percepções de crianças e pré-adolescentes sobre o Transtorno do Espectro Autista. Série-Estudos - Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, Campo Grande,v. 29, n. 67, p. 277–295, 2024. DOI: 10.20435/serieestudos.v29i67.1912. Disponível em: https://www.serie-estudos.ucdb.br/serie-estudos/article/view/1912. Acesso em: 3 dez. 2024.
GAIATO, Mayara. S.O.S Autismo: guia completo para entender o transtorno do espectro do autista. 6. ed. São Paulo: Nversos Editora, 2022.
MARTINS, Juliana dos Santos; CAMARGO, Síglia Pimentel Höher. A adaptação de crianças com autismo na pré-escola: estratégias fundamentadas na análise do comportamento aplicada. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 104, p. 5014, 18 abr. 2023. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anisio Teixeira. http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.104.5014.
PIAGET, Jean. Estudos Sociológicos. Rio de Janeiro: Forense, 1976.
SOUZA, Maewa Martina Gomes da Silva e. Concepções de crianças e adolescentes sem deficiência acerca da deficiência física. 2014. 127 f. Mestrado (Dissertação em educação) - Curso de Pedagogia, Educação Especial, Universidade Estadual Paulista – Unesp/Marília, 2014.
SOUZA, Maewa Martina Gomes da Silva e. Concepções de deficiência e atitudes sociais de crianças e adolescentes sem deficiência pertencentes a contextos sociais diferentes. 2019. 162 f. Tese (Doutorado em Educação) - Curso de Pedagogia, Educação, Universidade Estadual Paulista, Júlio de Mesquita Filho, Campus de Marília, Marília, 2019.
ROSIN-PINOLA, Andréa. R.; DEL PRETTE, Zilda A. P.; DEL PRETTE, Almir. Habilidades sociais e problemas de comportamento de alunos com deficiência mental, alto e baixo desempenho acadêmico. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 13, n. 2, p. 239-256, ago. 2007.
VYGOTSKY, Lev. S. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1989.