The Relationship between Money and Materialism in the Context of Primary Education Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23594381.2025.23.2.9690

Abstract

This investigation aims to examine the association between attitudes towards money and materialistic behavior in primary education teachers. A sample of 153 participants of both sexes, with an average age of 42.9 years, residing in four regions of the state of Goiás, was used. Attitudes towards money were assessed using a scale composed of 17 items and four dimensions (happiness, power, respect, and negative influence). To assess materialism, a materialism scale composed of 10 items reflecting different materialistic values was used. The analyses included descriptive analyses of independent measures and Pearson's correlation to explore the data and possible associations between variables. The results showed significant correlations and differences by ethnicity and residence of the teachers. Money was valued as a symbol of happiness, power, and respect, with a high association between these values and materialism, as well as a specific profile in the case of teachers from the city of Cavalcante-GO, regarding the dimensions of power and respect.

 

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Author Biographies

Eliane Giachetto Saravali, Universidade Estadual Paulista - UNESP

Livre-Docente em Psicologia do Desenvolvimento (UNESP, 2022), Pós-Doutorado em Educação (UEL, 2014), Doutorado em Educação (UNICAMP, 2003) Mestrado em Educação (UNICAMP,1999), Especialização em Psicopedagogia Clínica e Institucional (2003, ISCA/Limeira), Graduação em Pedagogia (UNICAMP,1995). Atualmente, é docente do Programa de Pós-Graduação em Educação (UNESP/Campus de Marília) e do Departamento de Educação e Desenvolvimento Humano, atuando no curso de Pedagogia. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Psicologia do Desenvolvimento e destaque para os seguintes temas: conhecimento social, dificuldades de aprendizagem, construtivismo e educação, epistemologia e psicologia genéticas, jogos de regras, educação infantil, interação social e sociometria. Líder do GEADEC - Grupo de Estudos e Pesquisas em Aprendizagem e Desenvolvimento na Perspectiva Construtivista/CNPq. Membro da ISP - International Society of Psychopedagogy.

Elton Anderson Santos de Castro, Universidade Estadual de Goiás

Possui graduação em Química Bacharelado pela Universidade Federal do Pará (2000), mestrado em Geologia e Geoquímica pela Universidade Federal do Pará (2003) e doutorado em Química pela Universidade de Brasília (2007). Atualmente é professor da Universidade Estadual de Goiás. Tem experiência nas áreas de Química, com ênfase em Química Computacional, e Educação, com ênfase em Metodologias Ativas de Ensino-Aprendizagem.

Maria Belintane Fermiano, Faculdades Network

Doutora em Educação na área de Desenvolvimento Humano e Educação/UNICAMP; mestre em Psicologia da Educação/UNICAMP; bacharel em Ciências Econômicas /PUC-Campinas; Pedagoga;  Professora nas Faculdades NetWork/Nova Odessa. Pesquisadora e membro do Laboratório de Psicologia Genética da Faculdade de Educação/UNICAMP.  Membro da REBRINC, Rede Brasileira Infância e Consumo 2013-2017. 

Published

2025-08-29