Geometria e literatura: Uma abordagem lúdica para o processo de ensino-aprendizagem da Matemática na Educação Infantil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23594381.2025.23.1.8818

Abstract

Geometry plays an essential role in the development of spatial thinking and in understanding the relationships between shapes and figures, becoming a challenging content, requiring creative and engaging pedagogical approaches. Therefore, this article aims to present some contributions that children's literature and recreational activities promoted in the process of mathematical literacy in early childhood education, exploring the content of plane figures and geometric solids. The methodology that guided the research was based on the theoretical framework and on the experience report. The activity was developed in a group of 18 students from Early Childhood Education, with children aged between 5 and 6 years old. As a result, we understand that the proposed interdisciplinary approach had the potential to enrich the teaching of geometry, making it more contextualized and meaningful for children. In addition, the connection between geometry and children's literature can stimulate children's creativity, imagination, and critical thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Fernandes Lança, Universidade Estadual de Maringá

Doutoranda em Educação na Universidade Estadual de Maringá/UEM. Mestre em Educação pela Universidade de São Paulo/USP. Pesquisadora na área de História e Historiografia da Educação. Membro do Grupo de Pesquisa em História da Educação Brasileira, Instituições e Cultura Escolar/HEDUCULTES e do Grupo de Pesquisa/CNPQ Polí­ticas Públicas, Currí­culo, Gestão e Sociedade. Membro do Programa de Estudos Complementares em Currí­culo e Gestão da Educação (PROEGE). Pós-graduada latu sensu em Educação do Campo pela Faculdade São Braz e em Docência do Ensino Superior pela Universidade Pitágoras Unopar. Pedagoga pela Universidade de São Paulo/USP. Professora do Colégio Positivo.

Meiri das Graças Cardoso, Universidade de Coimbra

Doutoranda em Ciências da Educação - Universidade de Coimbra (Portugal). Mestre em Ensino Profissional de Matemática - Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Graduação: Licenciatura em Matemática - Universidade Estadual de Londrina. Graduação: Gastronomia - Universidade Positivo. Pós-graduada: Psicopedagogia na Instituição Escolar (UEL). Estatística (UEL). Alfabetização Matemática e Educação Profissional e Tecnológica - Faculdade São Braz de Curitiba. Perito Grafotécnico - Faculdade Unina . Docente no Departamento de Estatística (UEL). Docente da Prefeitura Municipal de Londrina. Monitora dos cursos de Pós-graduação - Faculdade Unina.

Published

2025-04-25