Formação continuada de técnicos em assuntos educacionais: um olhar sobre a política nacional de desenvolvimento de pessoas de um Instituto Federal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23594381.2024.22.3.9858

Abstract

This study aims to explore the continuing education opportunities available to the Educational Affairs Technicians (TAEs) at the Federal Institute of Paraíba (IFPB), developed within the framework of the National People Development Policy (PNDP). It focuses on the professional roles and responsibilities these technicians fulfill within the institution. The research, using a qualitative approach, involved document analysis, consultation with the Unified Public Administration System (SUAP), as well as questionnaires administered to ten TAEs working in the Institution’s Pedagogical Coordination and at the IFPB Rectory. A semi-structured interview was also conducted with the manager overseeing these professionals. Data analysis was performed using content analysis techniques. The results reveal the broad range of tasks assigned to TAEs, even though Resolution No. 50/2021 of the Superior Council (CONSUPER/IFPB) specifies their role in management and pedagogical support activities, as well as coordination and advisory duties for both teaching staff and students in areas of teaching, research, and extension services. The study finds that while the IFPB’s People Development Plan (PDP) aims to build skills and identify training needs, there is still a need for greater engagement and more comprehensive action to support TAEs. The institution must invest in promoting discussions around this policy (PNDP) and its implementation. To foster discussion and enhance continuing education, the TAEs have offered suggestions to improve the training programs available at IFPB. These recommendations include courses specifically tailored to the responsibilities of their planning roles, as well as those related to the implementation of training within the PDP framework.

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Author Biographies

Katia Félix da Silva , Universidade Federal de Pernambuco

Mestranda do DO PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM POLÍTICAS PÚBLICAS, GESTÃO E AVALIAÇÃO DA EDUCAÇÃO SUPERIOR MESTRADO PROFISSIONAL/MPPGAV /CE/UFPB. Especialista em Biblioteconomia pelas Faculdades Integradas de Jacarepaguá (FIJ/2011). Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB/2003). Atualmente é Bibliotecária Documentalista do Instituto Federal da Paraíba (IFPB). Membro (Gestora) da Comissão de Contratos do IFPB. Foi Coordenadora da Biblioteca Setorial do Centro de Tecnologia e Desenvolvimento Regional (CTDR) da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), no período de 2017 a 2019. Atuou como Bibliotecária Documentalista da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), no período de 2013 a 2015 e como Coordenadora da Biblioteca Setorial Itan Pereira, da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), no período de 2009

José De Miranda Freire Junior, Universidade Federal de Pernambuco

Possui graduação em Administração e mestrado em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da Educação Superior pela Universidade Federal da Paraíba (2022). Especialização em Direito Tributário. Atualmente é administrador na Universidade Federal da Paraíba. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Educação

Ana Paula Furtado Soares Pontes, Universidade Federal de Pernambuco

Possui Doutorado e Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco, com graduação em Pedagogia (UFPE). É professora Associada da Universidade Federal da Paraíba, Campus I, e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da Educação Superior (Ppgaes). Atuou como vice-coordenadora do Ppgaes e, atualmente, é Coordenadora desse Programa. Membro Pesquisador da Fundación Red para la Educación em Iberoamérica (FREI). Lidera o Grupo de Trabalho, Formação e Educação Superior e desenvolve pesquisas na área de Trabalho e Educação, trabalho docente, formação de professores e Educação Superior. Foi diretora da Associação Nacional de Política e Administração da Educação ANPAE- Paraíba (2011-2015). Atuou na Rede Federal de Educação Profissional e Tecnológica, onde exerceu funções de Coordenadora Pedagógica no Centro Federal de Educação Profissional e Tecnológica de Pernambuco (atual Instituto Federal de Pernambuco (IFPE).

Published

2024-12-18