Tecnologias Digitais na Educação Básica: Análise das Percepções e Demandas de Formação Continuada dos Professores

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23594381.2024.22.3.9854

Abstract

This study investigated the perception and use of digital media and technologies by teachers at a Basic Education School in Rio Rufino, SC, highlighting the transformative potential of Digital Information and Communication Technologies (DICT) in education. Through a qualitative approach using questionnaires, the study revealed that, while these technologies are present, there is an urgent need for ongoing training. This training should not only cover technical usage but also support the development of innovative pedagogical methodologies. Teachers expressed interest in collaborating on specific training proposals that address their demands for in-depth DICT training. The research results reinforce the importance of public policies to promote digital inclusion and improve technological infrastructure in schools, ensuring continuous support and equal access to technology. These findings contribute to enhancing pedagogical practices and guiding the development of more inclusive and contemporary educational strategies.

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Author Biographies

Dieisy Ghizoni Santos, Universidade do Planalto Catarinense - Unipac

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade do Planalto Catarinense - UNIPLAC. Integrante do grupo de pesquisa Sistemas, Tecnologias e Educação - EDUTECS da UNIPLAC e do Projeto de Pesquisa em Tecnologias e Inovação em Educação - coordenado pela Dra. Madalena Pereira da Silva. Atualmente é assistente de educação - Secretaria de Educação do Estado de Santa Catarina, na EEB Professor Djalma Bento de Rio Rufino-SC. Pós-graduação em Educação Especial Inclusiva pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (2014). Graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (2014). Graduada em Letras Português- Inglês EAD, pela Unicesumar, Lages- SC. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação

Alexsandra Massaneiro Fernandes, Secretaria Municipal de Educação – Lages

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Planalto Catarinense,(UNIPLAC) 2020. Possui graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Unifacvest (2009). Especialização em Psicopedagogia e Gestão Escolar pelo Centro Universitário Unifacvest (2011)Atualmente é professora de educação infantil pela Secretaria Municipal de Educação de Lages(SMEL). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil.
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5919-061X

Ligia Caróle Sales Paes, Secretaria Municipal de Educação – Lages

Mestra em Educação. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2006). Atualmente é professor didática da educação infantil da Escola de Educação Básica Nossa Senhora dos Prazeres, professor didática da educação infantil da Escola de Educação Básica General Pinto Sombra, professor educação e infância da Escola de Educação Básica Vidal Ramos Junior e professor - CEIM NOSSA SENHORA DOS PRAZERES.

Published

2024-12-18