Formação Continuada de Professores na Educação Infantil: aspectos históricos e políticos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23594381.2024.22.3.9803

Abstract

Abstract: This article aims to understand the historical and political aspects of continuing teacher training in Brazilian Early Childhood Education. To this end, we discuss the purpose of education, the economic and political context of capitalist society in its informational-digital phase, in order to examine the implications for Continuing Teacher Education policies. The hypothesis that guided the analyses is that policies for the training of Early Childhood Education teachers in Brazil are organized to meet the new economic configurations for the labour market. The mediated analyses consider that teacher training should encourage continuous study, evaluation and rethinking of educational practice, which implies discussing the function of the school from a perspective of human emancipation. In methodological terms, this research is of a qualitative nature, bibliographical and documental in nature, with reference to analyses based on Historical-Dialectical Materialism. We understand that education is a social historical process, which is dynamic and marked by contradictions. The results show that the history of continuing education for teachers in Early Childhood Education has been marked by discontinuities in its policies, as they reflect the demands arising from economic and social transformations. Faced with the demands posed by the globalization of capital in the production process, the International Organizations (OOS) recommend that educational policies be attentive to the new configurations of economic and social relations, in general, for the maintenance of the capitalist system in its informational-digital phase and for the organization of training for the labour market.

 Keywords: Continuing Teacher Education, Early Childhood Education, Educational Policies.

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Author Biographies

Paula Gonçalves Felicio, Universidade Estadual de Maringá

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE/UEM). Doutoranda em Educação pelo do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE/UEM), na linha de História, Políticas e Práticas Pedagógicas, sob orientação da professora Dra. Jani Alves da Silva Moreira e coorientação da professora Dra. Maria Eunice França Volsi. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Educacionais, Gestão e Financiamento da Educação (GEPEFI/CNPq), liderado pela Prof. Pós Dra. Jani Alves da Silva Moreira e Dra. Maria Eunice França Volsi, Universidade Estadual de Maringá (UEM). Possui experiência na área de Educação, com ênfase na Educação Infantil. Professora do curso de Pedagogia no Centro Universitário Cidade Verde (UniCV). Atualmente desenvolve estudos nas linhas de pesquisa: Políticas para Valorização e Formação Continuada de professores; Políticas Educacionais e a Influência dos Organismos Internacionais; Escritos Clássicos Soviéticos; Educação Infantil e Intervenções Pedagógicas.

Lucilene Amarante, Universidade Estadual de Maringá

Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá. Professora da Educação Básica pública de Sarandi/PR. Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais, Gestão e Financiamento da Educação - GEPEFI/CNPq (UEM). 

Jani Alves da Silva Moreira, Universidade Estadual de Maringá

Pós-Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professora Associada do Departamento de Teoria e Prática da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UEM, onde atua na Linha de Pesquisa História da Educação, Políticas e Práticas Pedagógicas, orientando alunos no Mestrado e Doutorado. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Educacionais, Gestão e Financiamento da Educação - GEPEFI/CNPq (UEM).

Maria Eunice França Volsi, Universidade Estadual de Maringá

Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Professora Associada da Universidade Estadual de Maringá, no Departamento de Teoria e Prática da Educação (DTP), área de Políticas Públicas e Gestão Educacional e Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE/UEM), Linha de Pesquisa - História da Educação, Políticas e Práticas Pedagógicas. Vice-líder e pesquisadora do  Grupo de Estudos e Pesquisa em Política Educacional, Gestão e Financiamento da Educação - GEPEFI/CNPq (UEM).

Published

2024-12-18