Connecting pedagogies: froebelian and waldorf approaches and their dialogue with complex thinking in the interaction between children and nature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23594381.2025.23.2.9788

Abstract

 

Abstract: This study aims to understand the connection between children and nature in early childhood based on the theories of Froebel, Steiner and Morin. In childhood, children are driven by their curiosity and discoveries, investigating is part of their daily lives. Educational practices during early childhood education could be thought of as an invitation for children to perceive themselves and discover the world around them, stimulating the development of their complex thinking, nourishing their imagination and creativity in nature. This is theoretical-bibliographical research, in which we analysed primary sources from Froebel, Steiner and Morin and secondary sources on the relationship between children and nature. Through this study it can be concluded that when relating to nature, children strengthen their self-confidence, awaken their senses, express their imagination and creativity and develop motor skills. The integral approach to the human being proposed by Edgar Morin, combined with the principles of Froebel and Steiner, allows the creation of knowledge that recognizes the child as an entire and multidimensional being.

Keywords: Children and Nature; Child Education; Complex Thinking.

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Author Biographies

Makeila Alves Piazza, Universidade Federal do Paraná

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Federal do Paraná (UFPR) dentro da linha de pesquisa Cognição, Aprendizagem e Desenvolvimento Humano. Graduada em Artes Visuais pela Universidade do Extremo Sul Catarinense e em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional, tem especialização em Educação Transformadora pela Faculdade Vicentina e Cinema pela Universidade Tuiuti do Paraná. Desenvolve pesquisa em arte e educação, com foco em experiências e vivências estéticas que articulem a arte, a natureza e o brincar como potência para explorar e desenvolver as múltiplas linguagens na infância.

Tania Stoltz, Universidade Federal do Paraná

Bacharel em Pedagogia pela Universidade Tuiuti do Paraná, Bacharel em Educação Artística pela Faculdade de Educação Musical do Paraná. Mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná. Doutora em Educação (Psicologia Educacional) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Pós-Doutorado pelos Archives Jean Piaget, Suíça e Pós-Doutorado pela Alanus University, Alemanha e Pós-Doutorado pela Witten-Herdecke University, Alemanha. Professora Titular na Universidade Federal do Paraná. Coordenadora do acordo de cooperação científica entre a UFPR e a Alanus University em Alfter, Bonn (Alemanha), desde 2008. 

Ettiène Cordeiro Guérios, Universidade Federal do Paraná

Professora Titular na Universidade Federal do Paraná. Doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Atua no Departamento de Teoria e Prática de Ensino, no Programa de Pós-Graduação em Educação (Acadêmico) e no Programa de Pós-Graduação em Educação: Teoria e Prática de Ensino (Profissional) da Universidade Federal do Paraná. Membro dos seguintes Grupos de Pesquisa certificados pelo CNPq: a) Cognição, Aprendizagem e Desenvolvimento Humano, b) Ensino e Aprendizagem de Ciências e Matemática e (c) Estudos e Pesquisa Pedagogia, Complexidade e Educação. Líder do grupo TESSITURA: Grupo de Estudos e Pesquisas em Complexidade, Formação de Professores e Educação Matemática.

Published

2025-08-29