A iniciação à docência de professores dos Anos Finais do Ensino Fundamental vinculados à Coordenadoria Regional de Educação de Maravilha, Santa Catarina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23594381.2024.22.3.9768

Abstract

The initiation into teaching in the final years of elementary school represents a challenging period, marked by uncertainties and significant learning experiences. This study explored the challenges and formative possibilities for teachers in the final years of elementary education from the Regional Education Coordination of Maravilha in Santa Catarina, Brazil. The general objective was to investigate how the initiation into teaching occurs in the final years of elementary school for teachers in the state education system under the Regional Education Coordination of Maravilha, SC, and how this process relates to their initial teacher education. The specific objectives of the research were: to identify the challenges faced by early career teachers in their school contexts, especially during the process of initiation into teaching; and to analyze how the initial education of novice teachers in the final years of elementary school influences their pedagogical practices in the classroom during the initiation process. The research was conducted using a qualitative and interpretive approach. The data collection was carried out through an online questionnaire with both open and closed-ended questions. The data analysis was performed using Content Analysis techniques. The results indicated a disconnection between theoretical training and teaching practice, highlighting challenges such as student indiscipline and adaptation to classroom dynamics. This study suggests the need for greater integration between theory and practice in initial teacher education to better prepare teachers for the real challenges of teaching.

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Author Biographies

Juliana Frozza Vitali da Fonseca, Universidade do Oeste de Santa Catarina

É mestre em Educação pela Universidade do Oeste de Santa Catarina/UNOESC (2023) - linha de pesquisa: Processos Educativos. Desenvolve pesquisa sobre a iniciação à docência nas séries finais do Ensino Fundamental. Participa do grupo de Pesquisa Formação Docente e Práticas de Ensino - GEFOPE, vinculado à UNOESC. Possui graduação em Licenciatura Plena em Educação Física pelo Centro Universitário Católico do Sudoeste do Paraná - UNICS - Palmas/PR (2004), e especialização em Metodologia do Ensino da Educação Física pela Celer Faculdades (2005). É graduada em Pedagogia pela UNINTER (2017) e Pós-Graduada em Administração Escolar, Supervisão e Orientação pela Uniasselvi (2018). Possui Pós-Graduação em Gestão e organização da Escola com Ênfase em Direção Escolar.

André Henrique Schneeberger, Universidade do Oeste de Santa Catarina

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Oeste de Santa Catarina (Unoesc), bolsista Fapesc e integrante do grupo de pesquisa Formação Docente e Práticas de Ensino, vinculado à linha de pesquisa Processos Educativos do PPGEd/Unoesc. Mestre em Educação pela Unoesc (2023), bolsista CAPES. Concluiu a especialização em Educação Especial pela Unoesc em 2019. Graduado em Ciências Biológicas - Licenciatura pela Universidade Comunitária Regional de Chapecó (Unochapecó, 2020) e em Ciências Biológicas - Bacharelado pela Unoesc (2017).

Dilva Bertoldi Benvenutti, Universidade do Oeste de Santa Catarina

É graduada em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Palmas (1991). Mestrado em Educação pela Universidade de Passo Fundo (2006). Estágio Científico Avançado de Doutoramento pela Universidade do Minho - Braga - Portugal (2015/fomento CAPES). Doutora em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do estado do Rio Grande do Sul (2016/UNIJUI). Atualmente é professora titular da Universidade do Oeste de Santa Catarina São Miguel do Oeste. É docente de Graduação, Especialização, Mestrado e Doutorado em Educação, com experiência na área da Educação Básica, com foco de estudo em Avaliação das Aprendizagens, planejamento, coordenação Pedagógica e Gestão escolar, formação de professores e prática pedagógica na Educação Básica. Pós-Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas.

Published

2024-12-18