Discussing the Potential of Open Educational Resources: An Exploratory Study

Authors

  • Daniela Vieira de Carvalho R. Molisani Univerisade Federal do Estado do Rio de Janeiro
  • Carmen Irene Correia de Oliveira Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.33871/23594381.2025.23.1.9332

Abstract

We problematize Open Educational Resources (OER) and their potential for collaborative production in education, emphasizing the characteristics of OER in relation to the prerequisites of legal openness, technical openness, collaborative culture and pedagogical aspects. The main assumption is that they would have the potential to encourage participatory methodologies and support teaching and learning in a collaborative manner. In this article, we present exploratory research that analyzed resources and repositories from Brazilian Federal Public Universities to discuss the intrinsic qualities and characteristics of OER. The results show that there are still challenges in the development, dissemination and, consequently, in the integration of OER with pedagogical practice at Federal Universities. Some paths were proposed that could stimulate the theoretical-practical development of OER more consistently in this context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniela Vieira de Carvalho R. Molisani, Univerisade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Possui Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO (2022), Pós Graduação (CBA - Certificate in Business Administration) em Gestão de Negócios pelo Ibmec (2009) e graduação em Desenho Industrial - Comunicação Visual pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2007). Atua como programadora visual da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Tem experiência na área de Desenho Industrial, com ênfase em Comunicação Visual. Sua área de interesse acadêmico abrange: Recursos Educacionais Abertos (REA), Educação e Design, Aprendizagem Colaborativa, Educação e as Mídias Digitais / Novas Mídias, Educação e Design, Educação Aberta, Design Gráfico, Projetos de editoração e diagramação, capacitação de professores.

Published

2025-04-25