Adoecimento docente: um estudo com professoras de uma rede municipal de educação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23594381.2024.22.2.8879

Abstract

This study aims to understand the factors that led teachers from the Municipal Network in the interior of Minas Gerais to leave the classroom and submit themselves to the situation of functional adjustment. Interviews were carried out with 12 teachers in adjustment situations in municipal public schools. The research is characterized as qualitative and as a data collection tool, semi-structured interviews were used. After data collection, the information was analyzed and interpreted. At the end of the research, it was possible to verify that in these teachers interviewed there was the presence of both physical and mental illness. Calluses on the vocal cords were one of the cases most cited by teachers. It was found that the workload contributes to the burnout of these professionals. It is concluded, from the analyses, that teachers need to feel more emotionally secure to practice their profession and be more valued. Therefore, the need to look at the teacher's working conditions, their well-being and health, and not just the results of their professional action, is highlighted.

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Author Biographies

Thamirys Padilha, Centro Universitário Governador Ozanam Coelho - UNIFAGOC

Pedagoga pelo Centro Universitário Govenador Ozanam Coelho. Tem experiência com Educação Infantil e Ensino Fundamental.

Ludmilla Carneiro Araujo, Centro Universitário Governador Ozanam Coelho - Unifagoc

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Viçosa (2018) e graduada em Pedagogia pela mesma (2014). Atualmente, faz parte do corpo docente do Centro Universitário Governador Ozanam Coelho (Unifagoc) e da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) na cidade de Ubá, MG. É professora, também, na Educação Básica na Prefeitura Municipal de Ubá. Seus interesses atuais de estudo são: relações de gênero e sexualidades; artefatos culturais e pedagogias culturais, estudos pós-críticos em Educação, cotidiano escolar e produção de subjetividade.

Bruno Venancio, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Doutorando em Educação pela Universidade Federal Fluminense (atual). Mestre em Educação pela Universidade Federal de São João Del Rei (2017). Licenciado em Ciências Biológicas (2016). Membro do grupo de pesquisa Currículo, Cultura e Docência.

Published

2024-08-20