Identity formation and teaching knowledge: what do the classics reveal?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23594381.2024.22.3.8875

Abstract

This critical literature review aims to present a vision about the constitution and which knowledge is fundamental for the teaching activity based on studies such as those by Nóvoa (2002; 2013), Saviani (1996), Tardif (2011), Shulman (2005), Gauthier et al. (2006), Pimenta e Anastasiou (2002), Freire (2019) among others. It is a research of a basic nature with a qualitative approach, classified as exploratory and descriptive with technical bibliographic procedure carried out through bibliographical research in books and articles. It brings to light the discussion that, in the complexity of teaching practice, a simple and didactic definition does not constitute a recipe in which the essential elements and knowledge for each skill presented are given and it is enough for the teacher to apply them in practice.

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Author Biographies

Patricia Alves Godinho, UDESC

Mestre em Educação Profissional e Tecnológica

Roberta Pasqualli, IFSC

Possui graduação em Ciência da Computação pela Universidade do Oeste de Santa Catarina (1999), Especialização em Informática pela Universidade Federal de Santa Catarina (2001), Especialização em Teorias e Metodologias da Educação pela UNOCHAPECÓ (2005), Especialização em Docência no Ensino Superior pela UNOCHAPECÓ (2008), Mestrado em Ciências da Computação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2002) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2013). Atualmente é professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina - Câmpus Chapecó. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Inovações Pedagógicas, Saberes Docentes e Educação a Distância. É Pós-Doutora em Educação pela UFRGS onde estudou os saberes docentes dos professores do Sistema Rede E-TEC Brasil.

Published

2024-08-20