O pensamento educacional de Anísio Teixeira: democracia e a escola

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23594381.2024.22.2.8366

Abstract

This article, with a qualitative-exploratory approach, analyzed the democratic foundations of education, democracy, school and the educational system based on readings, discussions and studies by and about Anísio Teixeira. The study presented Anísio Teixeira, life and work; analyzed the educational system from the perspective of Anísio Teixeira, who presented us with a picture of education after the Brazilian Constitution of 1946 in the work Educação é um Direito (1968); and ends with an analysis of the democratic foundations of contemporary education and the legacy left by Anísio Teixeira. The analysis highlighted the relevance of the author's thinking, based on his foundations for a democratic education, aiming at autonomy, emancipation, unity and possible structuring of an educational system, breaking with the dualisms that have marked and still mark our society. Thus, it contributes to the implementation of a democratic education, capable of training agents capable of transforming the structure of the educational system, thinking about the predominant educational models and raising awareness of the need for quality education, no longer a privilege and guaranteed to all actors. Contrary to what has been experienced in the Brazilian context in recent years and which is willing to be reconstituted in this current political context.

Keywords: Anísio Teixeira, fundamentals of education, democracy, school, educational system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joeanne Neves Fraz, Universidade de Brasília - UnB

Doutora em Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Brasília (PPGE/UnB, 2022). Mestra em Educação (PPGE/UnB, 2004). Especialista em Educação a Distância (UNOPAR, 2016); Licenciada e Bacharel em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Franca, UNESP, 1996). Pesquisadora da Fundação de Apoio à Pesquisa do Distrito Federal - FAPDF (Edital 12/2022 Programa FAPDF Learning). Integrante do grupo de pesquisa Dzeta Investigações em Educação Matemática – DIEM (PPGE/UnB, 2018), sob a coordenação do Prof. Dr. Geraldo Eustáquio Moreira. Lattes: http://lattes.cnpq.br/6230474179509786

Ellen Michelle Barbosa de Moura, Universidade de Brasília - UnB

Doutoranda em Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Brasília (PPGE/UnB, 2020), Linha de Pesquisa Educação em Ciências e Matemática, sob orientação do Prof. Dr. Geraldo Eustáquio Moreira. Mestra em Educação pela Universidade Federal Fluminense (PPGE/UFF, 2007); Pós-graduada em Psicopedagogia (2005) e em Gestão Escolar (2012). Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG, 2002). Professora da Secretaria de Educação do Distrito Federal (SEEDF), formadora do Centro Referência em Alfabetização e pedagoga no Atendimento Especializado de Apoio à Aprendizagem. Integrante do Grupo de Pesquisa Dzeta Investigações em Educação Matemática – DIEM (PPGE/UnB, 2018), sob a coordenação do Prof. Dr. Geraldo Eustáquio Moreira. Lattes: http://lattes.cnpq.br/8820431912846646

Karla Vanessa Gomes dos Santos, Universidade de Brasília - UnB

Doutoranda em Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Brasília (PPGE/UnB, 2022), Linha de Pesquisa Educação em Ciências e Matemática, sob orientação do Prof. Dr. Geraldo Eustáquio Moreira. Mestra em Educação pela Universidade de Brasília-UnB (PPGE/UnB, 2020). Graduada em Pedagogia pela Universidade Católica de Brasília (2004). Professora da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF, 2014), atuando na Subsecretaria de Educação Inclusiva e Integral (SUBIN)/Gerência de Atendimentos Educacionais Especializados (GAESP). Integrante do Grupo de Pesquisa Dzeta Investigações em Educação Matemática – DIEM (PPGE/UnB, 2018), sob a coordenação do Prof. Dr. Geraldo Eustáquio Moreira. Lattes: http://lattes.cnpq.br/3408939654596500

Geraldo Eustáquio Moreira, Universidade de Brasília - UnB

Pós-Doutor em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) e Doutor em Educação Matemática (PUCSP), com Estágio Doutoral realizado na Universidade do Minho (UMINHO/PT). Mestre em Educação – UCB (2005). Pós-Graduado em de Ensino da Matemática – UNICLAR (2000). Licenciado em Ciências – UEG (1996), Matemática – UNOESTE/SP (1999) e Pedagogia – Instituto Superior Fátima/DF (2013). Professor da Universidade de Brasília - UnB, atuando na Faculdade de Educação e Professor/Pesquisador da Pós-Graduação, níveis Mestrado e Doutorado, dos Programas de Educação (PPGE, Acadêmico e Profissional). Líder do grupo de pesquisa Dzeta Investigações em Educação Matemática – DIEM. Tutor do Grupo PET Educação da UnB; Brasília, Distrito Federal, Brasil. Lattes: http://lattes.cnpq.br/8911881624400864

Published

2024-08-20