Sala de Aula Invertida na Pós-Graduação Stricto Sensu: identificando elementos através da prática de ensino do professor

Authors

  • NADSON SANTOS DE CASTRO JUNIOR Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia/ Estudante de Mestrado https://orcid.org/0000-0003-2804-2846
  • Maria da Luz as Silva Nogueira Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Maria Rosinira Bezerra Cavalcante Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.33871/23594381.2024.22.2.8351

Abstract

The Flipped Classroom has been gaining prominence in the context of Brazilian education, for promoting the insertion of digital technologies in teaching, with dynamic and interactive classes. Therefore, this research aims to investigate "what are the indicators of presence of SAI in the teaching practice of the teacher of the discipline of Introduction to Research in Science and Mathematics Teaching?". To answer this question, the objective was to identify the indicators of presence of flipped classroom in the teaching practice of the teacher of the discipline of Introduction to Research in Science and Mathematics Teaching. As a source of data, participant observation was used in the discipline, as well as questionnaires applied to the teacher and students of the class. The data were interpreted in the light of emerging categories, constituted through the confrontation between the investigated experience and the literature of the area. The results showed that the teacher’s practice converges to the use of flipped classroom, since the essential elements such as: the creation and availability of video classes; the possibility of prior contact with bibliographic materials; the discussion in the classroom and the evaluation of the process, were present throughout the meetings and are essential in the application of the flipped classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

NADSON SANTOS DE CASTRO JUNIOR, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia/ Estudante de Mestrado

Mestrando em Educação em Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Formação de Professores - PPG-ECFP da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) - campus Jequié-Ba. Cursando especialização em Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação na Educação pela Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVENI). Especialista em Educação Financeira (2020) pela União Brasileira de Faculdades (UNIBF). Possui graduação em Licenciatura em Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia (IFBA) - campus Valença-Ba (2019). Foi bolsista pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES no programa Residência Pedagógica do IFBA campus Valença-Ba de Agosto de 2018 a Janeiro de 2020. Monitor de matemática atuando nas turmas de 1° e 3° ano do ensino médio/técnico do IFBA campus Valença-Ba. Membro do Ciclo de Estudos Tecnologias Digitais e Ensino de Matemática - IFBA - Valença (2020). Cursou a disciplina de Tendências em Educação Matemática como aluno especial de mestrado do Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências (PPGEFHC) da Universidade Federal da Bahia (UFBA) (2021). Cursou a disciplina de Novas Tecnologias na Educação em Ciências e Matemática como aluno especial de mestrado do Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Formação de professores (PPG-ECFP) da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) (2021). Cursou Inglês para Jovens e Adultos na Instituição Centro de Ensino FISK (Essentials I e II; Transitions I e II). Membro do Grupo de Estudos em Educação Matemática (GEEM) da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Tem interesse na área de Educação com ênfase em Educação Matemática nos seguintes temas: Comunicação na Aula de Matemática, Tecnologias da Informação e Comunicação na Educação, Educação à Distância, Ensino Híbrido, Formação Inicial e Continuada de Professores que Ensinam Matemática, Educação Financeira.

Published

2024-08-20