A formação de professores do campo: um estudo com estados da arte

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23594381.2024.22.2.8226

Abstract

This study investigates the training of rural teachers from state of the art on the accumulated production in Rural Education, published in the period from 2004 to 2020. It is a bibliographical research, with the objective of mapping the production of theses and dissertations, in order to identify what has been discussed in the academic field after important political and legal milestones of Rural Education in Brazil. The results indicate a significant increase in research defended in the large area of ​​Human Sciences and Education in the stricto sensu postgraduate programs registered in the Education evaluation area of ​​Capes, with emphasis on the themes public schools (state and municipal), training of teachers and public policies. The data reveal that the theses and dissertations research discussions are attentive to the reality of public schools, highlighting the vulnerability in the application of public policies in Rural Education. The training of rural teachers gains prominence with investigations into teaching identity, Socialist Pedagogy, Earth Pedagogy, research into training processes, continuing education, Active School, Pro-literacy, training for Youth and Adult Education and the Degree in Rural Education.

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Author Biographies

Josiléia Curty de Oliveira, Universidade Federal do Espí­rito Santo

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo. Mestre em Gestão Pública pela Universidade Federal do Espírito Santo. Graduada em Letras e Pedagogia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Alegre. Atualmente, é Secretária Executiva na Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) - Campus de Alegre. Tem experiência na área de Letras, Educação e Gestão Pública. Desenvolve estudos que inter-relacionam formação de professores, educação do campo, culturas e línguas.

Erineu Foesrte, Universidade Federal do Espírito Santo

Pós-doutor na Erziehungswissenschaftliche Fakultät da Universtät-Siegen na Alemanha (UNISIEGEN - 2011). Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio - 2002). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Goiás (UFG - 1996). Licenciado em Letras pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS - 1984). É Professor Titular da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Está vinculado ao Departamento de Linguagens, Culturas e Educação do Centro (DLCE/CE/UFES. É membro do Colegiado do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (PPGE/UFES). Fundou e lidera o Grupo de Pesquisa (CNPq) Culturas, Parcerias e Educação do Campo.

Published

2024-08-20