Formação continuada em educação física inclusiva: perspectivas interseccionais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23594381.2024.22.2.8210

Abstract

The purpose of this paper was to dialogue concerning teacher training in inclusive physical education using intersectional aspects. A research was made using papers from 2016 to 2022, published at journals indexed by CAPES - Coordination for the Qualification of Higher Level Staff in Brazil, with the following descriptors: teacher training, inclusive physical education and intersectionality. The papers found did not presented correlation between the descriptors, still the analysis was made using social markers of differences and intersectional aspects that must be considered due teacher training in inclusive physical education. We highlighted the possibility of approaching the intersectional perspective to the inclusive physical education teacher training to overcome the strict biological approach of the disability and to cross pass themes as race, ethnicity, religion, social class, gender, and others social markers of difference interconnected within the scope of inclusive education and may amplify the teachers’ possibilities. We understand that only by seeing and valuing the differences can new actions be developed in the school environments that indeed are based on individualities   about the school context and profound the dialogue about differences and otherness at school.

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Author Biographies

Nayane Vieira de Lima Miyashiro, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Licenciada em Educação Física pela Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Estudos Culturais na linha de pesquisa Diferenças & Alteridades da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Câmpus de Aquidauana (PPGCult/CPAQ/UFMS).  Integrante do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Física Inclusiva (UFMS).

Luis Henrique Domingues Verão das Neves, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Licenciado e Bacharelando em Educação Física pela Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Estudos Culturais na linha de pesquisa Diferenças & Alteridades da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Câmpus de Aquidauana (PPGCult/CPAQ/UFMS). Membro integrante do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Física Inclusiva.

Marina Brasiliano Salerno, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutora em Educação Física pela Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas. Docente da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, vinculada ao curso de Educação Física e ao Programa de Pós-Graduação em Estudos Culturais - linha de pesquisa Diferenças e Alteridades. 

Marcelo Victor da Rosa, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutor em Educação na Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Docente nos Programas de Pós-Graduação em Estudos Culturais/CPAQ/UFMS e Educação FAED/UFMS.  Líder do Núcleo de Estudos Néstor Perlongher (NENP/UFMS) e pesquisador no Impróprias: Grupo de Pesquisa em Gênero, Sexualidade e Diferenças (UFMS).

Published

2024-08-20