Percepção dos Egressos do PPGE/UERN acerca dos impactos dos Eventos Científicos na Formação Docente

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23594381.2023.21.3.7821

Abstract

Scientific events (CE) can provide opportunities for integration between participants in different areas of knowledge, favoring access to new information in the training process. In view of the above, this article aimed to carry out a study on the relevance of CE for the formation and construction of the teaching identity from the perception of the graduates of the Postgraduate Program in Teaching (PPGE) of the Advanced Campus of Pau dos Ferros - CAPF/UERN. The methodology was developed through a qualitative case study with an exploratory character, making use of documentary resources, bibliographical analysis and semi-structured questionnaire. 20 graduates participated in this research. Thus, the results indicated that participation in EC contributes to academic and professional development, strengthening the construction of the teaching identity based on the exchange of experiences and the socialization of scientific research. Still, according to the reports, through this participation, it is possible to develop new skills and competencies in the training process for personal growth, as well as to reflect on the teaching practices themselves.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Felipe Augusto Marques de Freitas, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN

Graduando em Ciências: Biologia e Química, pela Universidade Federal do Amazonas, (UFAM). Especialização em Docência em Educação Básica pelo (IFRO). Mestrando em ensino pelo Programa de Pós-graduação em ensino, PPGE/UERN

Maria Juciana Pereira de Oliveira Gomes, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte -UERN

Graduada em Ciências Biológica pela Universidade Regional do Cariri (URCA). Especialista em Educação Ambiental e Geografia do Semiárido pelo Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN) Mestranda em ensino pelo Programa de Pós-graduação em ensino, PPGE/UERN

Maria da Conceição Costa , Universidade do Estado do Rio Grande do Norte -UERN

Doutora em Educação pela USP (2015). Atualmente é Profa. Adjunto IV do Curso de Pedagogia, do Departamento de Educação/CAPF - Campus Avançado de Pau dos Ferros/UERN. É Professora Permanente do Mestrado Acadêmico em Ensino, do Programa de Pós-graduação em Ensino - PPGE, da UERN onde exerce a função de coordenadora. É membro da Associação Internacional de Pesquisa na Graduação em Pedagogia (AINPGP). É membro do Grupo Oralidade, Leitura e Escrita (GOLE). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino e Aprendizagem na Educação Infantil e nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino; aprendizagem, (in)disciplina e alfabetização

Kyteria Sabina Lopes de Figueredo, Universidade Federal Rural do Semi-Árido - UFERSA

Doutorado em Química pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN. Atualmente é professora da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) e do programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE), mestrado acadêmico

Published

2023-12-20