Analysis of the oral expression approaches in didactic books of Spanish of the “Ensino Fundamental”

Authors

  • José Ricardo Dordron de Pinho Colégio Pedro II

DOI:

https://doi.org/10.33871/23594381.2023.21.3.7538

Abstract

Although the oral expression in a foreign language represents the objective of many students, it is generally excluded from the classrooms of the basic education, for many reasons. Nonetheless, that ability is considered a mandatory aspect for the approval of the didactic collections at the “Programa Nacional do Livro Didático” (PNLD). This paper analyses the treatment given to the oral expression for the Spanish collections of the “Ensino Fundamental” approved at PNLD 2017. We take into account the papers of Lima (2011) and Pinho (2011) to confirm the importance given to oral skills by the students and the official documents in order to  analyze the necessity of including the oral practice in the classrooms of the “ensino fundamental”. When we analyze the collections, we observe a practice that values the work with genres and that it follows a division into stages, that values the preparation and contributes to the increase of various kinds of knowledge.  We conclude that the inclusion of the foreign languages in the PNLD has brought great advances to the oral practice, but, from the present analyses, we observe items that still need more deepening.

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Author Biography

José Ricardo Dordron de Pinho, Colégio Pedro II

Bacharel e licenciado em Letras-Português/Espanhol (1994-1996), mestre em Língua Espanhola e Literaturas Hispânicas (2002) e doutor em Língua Espanhola (2013), pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). É professor titular de Espanhol do Colégio Pedro II, onde atua na Educação Básica e no curso de Mestrado (MPPEB - Mestrado Profissional em Práticas de Educação Básica). Ainda no Colégio Pedro II, já exerceu os cargos de coordenador pedagógico do Campus Realengo II e de coordenador adjunto do Departamento de Espanhol e, atualmente, faz parte do Grupo de Estudos e Pesquisas em Lingua(gem) e Projetos Inovadores na Educação Básica (GEPLIEB). Também é professor regente de Sala de Leitura da Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro. Suas pesquisas tratam, principalmente, do ensino da pronúncia e das habilidades orais, bem como do tratamento da variação linguística em aulas da educação básica.

Published

2023-12-20