Training processes for teachers of degrees in Natural Sciences: a systematic review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23594381.2022.20.2.6775

Abstract

The training of teachers has gradually gained strength, with the aim of transforming the way of teaching, didactic models used, pedagogical practices facilitating that interdisciplinarity is inserted in a way that the interaction and interconnection between the disciplines happens, for a better understanding of the phenomena of the daily. We sought to map the strategies and methodological approaches used for initial and continuing education, in interdisciplinary degrees in the area of Natural Sciences. Bibliographic research was carried out on the journals portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), according to the descriptors: ("teacher training*") AND ("sciences") AND ("nature"), selecting only articles with activities carried out with a degree in Natural Sciences or Interdisciplinary Degree (degrees in Rural Education), focusing on the area of Natural Sciences. From the findings, 11 articles published between the years 2015 and 2020 were selected, which were divided into two topics: Teacher training with active strategies for work that presented some practical activity in which the teacher showed to be an active subject, and Training of teachers with theoretical-reflexic approaches, practical activities were demonstrated to the participating teachers, followed by theory, which makes the person involved a passive subject. It is concluded that discussing interdisciplinary topics in a way that there are exchanges of knowledge and experiences, in initial and continuing education, has a significant importance in the role of the teacher for the construction of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Godinho Soares, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA, Uruguaiana, Rio Grande do Sul, Brasil.

Licenciada em Educação Física pela Universidade da Região da Campanha - Campus Alegrete. Especialista em Atividade Física e Saúde e Mestra e doutoranda em Educação em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde pela Universidade Federal do Pampa - Campus Uruguaiana. Pesquisadora no Grupo de Estudos e Pesquisa em Estágio e Formação de Professores (GEPEF) e Grupo Colaborativo Flexilhas, Unipampa-RS. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em esportes, recreação e saúde; Processos de Ensino-Aprendizagem utilizando Metodologias Ativas; e Formação de Professores.

Thais Menezes de Oliveira Soruco, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA, Uruguaiana, Rio Grande do Sul, Brasil.

Licencianda no Curso de Ciências da Natureza na Universidade Federal do Pampa (Unipampa) onde atualmente curso o terceiro semestre. Além de estar assiduamente comprometida com as atividades propostas pelo curso, participo de atividades e grupos de pesquisas que contribuem para que minha formação acadêmica seja diferenciada, dentre eles: Grupo colaborativo FLEXILHAS: Que busca elaborar momentos formativos e investigativos entre docentes e discentes da educação básica e ensino superior, promovendo e divulgando pesquisas referentes ao Letramento Científico. CORAL UNIPAMPA- Um projeto de todos: Que busca promover a integração dos discentes e docentes de todos os cursos através da musica.

Raquel Ruppenthal, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA, Uruguaiana, Rio Grande do Sul, Brasil.

Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Santa Maria,doutora em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde/UFSM. Professora Adjunta na Universidade Federal do Pampa/ Campus Uruguaiana, docente da Licenciatura Ciências da Natureza e docente permanente do Programa de Pós-Graduação de Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde da Unipampa. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Estágio e Formação de Professores (GEPEF-UNIPAMPA) e líder do Grupo Colaborativo de Estudo e Pesquisa: FLEXILHAS.

Published

2022-09-24