the bolsa família program for students at the Escola Estadual de Ensino Fundamental Inglês de Sousa - Mosqueiro, Belém/Pará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23594381.2025.23.3.10525

Abstract

This research was carried out in the district of Mosqueiro, in the northern region of Pará, in the metropolis of Belém, and its theme was: The impact of the Bolsa Família program on the school performance of students benefiting from the Escola Estadual de Ensino Fundamental Inglês de Sousa - Mosqueiro, Belém/Pará. The research question was: Does the Bolsa Família program contribute to the school performance of 9th grade students? The general aim of the research was to identify the impact of the Bolsa Família program on the teaching and learning process of 9th grade students. The research has a qualitative approach, using Bardin's (2016) content analysis and semi-structured interviews to obtain the information needed to answer the research question and corroborate the proposed objectives. Content analysis was used to process the data obtained, and the research participants were the school secretary, the pedagogical coordinator and the school principal. It was possible to identify that the Bolsa Família Income Transfer Program has contributed to students' school performance, as confirmed by the answers to the research objectives, but there were some gaps that need to be reviewed: the absence of socio-anthropological evaluation, the participation of families to make school performance more efficient.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

MARIA BEATRIZ PACHECO PEREIRA, UNIVATES (2025)

Mestre em Ensino pela UNIVATES (2025), Bacharel e Licenciada em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Pará (2000), Pedagoga pela Universidade de Santo Amaro (2014). É professora titular da Secretaria Municipal e Estadual de Educação.

FRANCISCO ANTONIO ALMEIDA PEREIRA, UNIVATES (2025)

Mestre em Ensino pela UNIVATES (2025), Bacharel e Licenciado em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Pará (2000), é professor titular da Secretaria Municipal e Estadual de Educação.

BRUNA FERNANDA PACHECO PEREIRA, UNIVATES

Licenciada em Ciências Biológicas pelo Centro Universitário do Estado do Pará (2010), Pedagoga pela Universidade de Santo Amaro (2014), Especialista em Educação Diversidade e Inclusão Social (2014), Especialista em Educação, Pobreza e Desigualdade Social (2017). Especialista no Ensino de Biologia pela Faculdade Dom Alberto (2018). Especialista em Ensino de Ciências com Ênfase em Física pela UFPA (2019). Mestre em Ensino pela UNIVATES (2021-2022). Doutoranda na UNIVATES, e bolsista do Doutorado Sanduíche na Universidade de Aveiro-PT (2025).

JANE HERBER, Universidade do Vale do Taquari - Univates

Graduação em Química pela Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC (1999). Especialização em Ensino de Química na Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC (2004). Especialização em Docência Universitária na Contemporaneidade - Universidade de Caxias do Sul - UCS (2020). Especialização em Gestão Escolar Integradora (Administração, Inspeção, Orientação, Coordenação Pedagógica - Faculdade Batista de Minas Gerais (em andamento). Mestrado em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul- PUCRS (2007). Doutorado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (2018). Atualmente é professora do Programa de Pós-Graduação em Ensino e nos cursos de Engenharias de Produção (EAD), Biologia - Licenciatura Plena (EAD), Biomedicina e Farmácia na Universidade do Vale do Taquari - Univates. Coordenadora de Feira Estadual de Ciências da Univates. Professora de Química e Física na Escola Estadual de Ensino Médio Estrela - SEDUC/RS Docente no PPGEnsino da Universidade do Vale do Taquari - Univates. Coordenadora da Pós-Graduação Latu Sensu - Docência Contemporânea na Educação Básica

Published

2025-12-03