Teoria e Prática: uma análise das dissertações do PPGE/UERN com um olhar na Educação Ambiental

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23594381.2025.23.2.10338

Abstract

The present article aims to investigate the practices and actions of Environmental Education carried out by the post-graduation program in teaching (PPGE/UERN), in a time frame of six years (2016-2022), highlighting the environmental importance in the teaching and learning process. For this purpose, a literature review was carried out based on the discursive textual analysis (DTA) of the dissertations produced in the mentioned Program. After an analysis of the titles and abstracts, it was found that 11 dissertations fully met the inclusion criteria established in this research, with five presenting the relevance of Environmental Education for academic formation and six presenting impressions on teaching based on Environmental Education. The results indicate that the environmental theme has an important dimension for academic formation, despite being little discussed in academia, possibly because it is not a discipline and is not integrated into a specific course. The contents are worked in an interdisciplinary way, contributing to the awareness and socialization of this theme in the formative process. Overall, all the productions clearly present their objectives aimed at the development of the theme in the process of training ethical and conscious citizens in the fight against environmental degradation, either through practical or theoretical activities. 

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Author Biographies

Felipe Augusto Marques de Freitas, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN

Doutorando do Programa de Pós Graduação em Ensino da Rede Norte-Nordeste [RENOEN], polo IFRN. Mestre em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino, pela Universidade Estadual do Rio Grande do Norte UERN/2024. Especialista em Docência na Educação Básica, pelo Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Rondônia IFRO/2023. Graduado em Ciências - Biologia e Química, pela Universidade Federal do Amazonas UFAM/2021. Membro nos grupos de pesquisa: Grupo de Investigação Sobre Relação Educativa e Aprendizagem -LAPESAM - Laboratório de Avaliação Psicopedagógico, Educacional, Histórico, Cultural e Social da Amazônia, e no Grupo de Pesquisa em Instrumentação e Ensino de Ciências Exatas - GPIECE, do(a) Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Daiana da Silva Gurgel, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Bacharel em Direito Faculdade de Ciências e Tecnologia Mater Christi, FCTMC

Glaydson Francisco Barros de Oliveira, Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)

Doutor em Física pela Universidade Federal do Ceará. Tem experiência na área de Física, com ênfase em Propriedades Óticas e Espectroscopia da Matéria Condensada; Outras Interações da Matéria com Radiação. Atualmente é professor Associado I da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) e do programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE), mestrado acadêmico. Concentra interesse pelos estudos na área de ciências exatas, dedicando-se especialmente às temáticas de pesquisa: instrumentação para o ensino de ciências exatas, Ensino e Aprendizagem em Ensino de Ciências exatas e Metodologias Ativas de Aprendizagem

Published

2025-08-29