Literacy for children with down syndrome in the light of neuroscience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23594381.2025.23.2.10139

Abstract

Down's Syndrome is an intellectual disability that affects thousands of people, so there is the challenge of teaching them literacy using a methodology that meets their limitations in a promising way. Considering the field of neuroscience, several studies have been developed aimed at understanding how the brain works and how these studies can be translated into the field of education. In this sense, the aim of this work was to use the recognition and formation of letters as a principle for learning to read and write in the initial literacy process of a student with Down's Syndrome, using the methodology developed by Naschold (2015; 2016). The student's writing and reading phases were systematically analyzed, based on the theory of neuronal recycling and the Diagnostic Instrument for the Initial Stages of Literacy (IDEIA). The results showed that the student had made considerable progress in writing, managing to write his first name and understanding the formation of each letter based on straight and curved shapes. In this way, we conclude that the application of the methodology was very efficient and can be replicated with other children. In addition, it is important and necessary for further discussions to be held considering the updates of neuroscience for the field of education, as well as for this methodology to be applied in the long term, with adaptations also applied in complementary activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jucicleide Gomes da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Atuo como professora na rede pública municipal de ensino em AEE - Atendimento Educacional Especializado com dedicação exclusiva. Também com o ensino teológico nas áreas de línguas vernáculas e missiologia. Com a seguinte formação: Mestrado em Desenvolvimento e Meio Ambiente pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2011); Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2006); Bacharel em Teologia pelo Instituto Bíblico Betel Brasileiro - Curso Livre (2005). Já atuei como Educadora Ambiental na Petrobrás/UNRN-CE (2008-2009); e outras formações em: Especialização em Docência do Ensino Superior em Teologia pelas Faculdades Batista do Paraná (2015); Especialização em Psicopedagogia pela Faculdade Metropolitana (2018); Especialização em Neurociências + Alfabetização pela UFRN (2019); Especialização em Educação Inclusiva pelo IFRN (2021) 

Paulo Ivo Silva de Medeiros, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Sou Licenciado em Pedagogia, Bacharel em Ecologia, Especialista em Educação Ambiental e Geografia do Semiárido, Especialista em Alfabetização e Neurociências e Mestre em Ecologia. Atualmente curso Bacharelado e Licenciatura em Geografia e estou concluindo Especialização em Gestão Ambiental. Sou Professor do curso de Ensino Médio Técnico em Meio Ambiente do Centro Estadual de Educação Profissional Professora Djanira Brasilino de Souza (RN), bem como sou Professor do curso de Didática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Campus Ceará-Mirim. Tenho interesse em diferentes temas que abarcam o contexto da Ecologia, Educação e Geografia e a interface entre essas áreas com temáticas da atualidade. Site: https://pauloivosm.contactin.bio/

Published

2025-08-29