Profile of Graduates of the Agroecology Technology Course at IFRN Ipanguaçu/RN Campus (2012-2016)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23594381.2025.23.2.10045

Abstract

his study aims to analyze the progression of students enrolled between 2012 and 2016 in the higher education course in Agroecology Technology, offered by the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte – Ipanguaçu Campus, with an emphasis on the formative journey of students and the challenges faced throughout their academic trajectory. The research adopts a qualitative and quantitative approach, of an exploratory and descriptive nature, based on data obtained from the institution's Academic Secretariat. The results indicate that the female group shows greater representation in the course, standing out in enrollment and graduation rates, but also in dropout cases, when compared to the male group. The phenomenon of dropout, far from being an isolated problem in the region or the analyzed course, reflects a national trend influenced by multiple factors, including socioeconomic, personal, and structural issues. The data analysis allowed for the identification of patterns in the profile of graduates, contributing to the understanding of the challenges faced in academic training and enabling the proposal of strategies to improve teaching and the completion of the Agroecology Technology course.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Allan Kedson Frutuoso da Silva, IFRN

Graduado em Agroecologia pelo Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN), campus Ipanguaçu. 

Rusiane da Silva Torres, UERN - Mestra

Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Ensino da Rede Nordeste de Ensino (RENOEN), polo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). Mestre em Ensino pelo Programa de Pós-graduação em Ensino (POSENSINO), da associação UERN/UFERSA/IFRN. Graduada em Licenciatura em História pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Graduada em Pedagogia (FAVENI). Tem experiência na docência na área de História. Desenvolve atividades de pesquisa na área de Ensino de História, com ênfase em temáticas de questões étnico-raciais, gênero e metodologias de ensino. Bolsista do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)

Sandra Maria Campos Alves, IFRN

Possui graduação em Engenharia Agronômica pela ESAM atual UFERSA/RN, Mestrado em Fitotecnia/Agroecologia pela UFRRJ/RJ, Doutorado pela Universidade de São Paulo (USP) e Pos Doc pela Universidade de Adelaide, Austrália. Atualmente é servidora pública do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). Tem atuação no curso de Mestrado em Educação Profissional (PROFept), RENOEN e ensino médio profissionalizante. Atua nas áreas de Educação Profissional, Educação do Campo, Meio ambiente, Tecnologias sociais, Agroecologia, Economia Solidária, Certificação de Produtos orgânicos, Gestão de resíduos, Saneamento ambiental e tratamento de águas residuárias.

Published

2025-08-29