one Memory, images, left-wing melancholy and utopia in the film Terra em transe

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/sensorium.2025.12.11085

Keywords:

Sociologia da Arte, Memória, Utopia, Melancolia de esquerda, Cinema Novo

Abstract

: This article aims to analyze the notion of image, memory, left-wing melancholy and utopia, refigured in the Cinema Novo Brazilian movement and also inserted in the Nuevo Cine Latinoamericano current of the 1960s. These cinematographic groups had a political bias, interested in debating social reality in cinema and in the transformation of capitalist society. For this investigation we chose the film Terra em transe (1967) by Glauber Rocha, one of the most representative of the two movements, because the social, political and economic issues of Latin America are addressed broadly and touching on common points of the countries of the continent, such as the fact of being former colonies of Iberian countries, considered underdeveloped and finally the implementation of military dictatorships in the 1960s and 1970s, with the support of the United States. It connects film analysis with the theoretical framework of concepts such as memory and images in Maurice Halbwachs and Henri Bergson, and of utopia in the works of Ernest Bloch, Walter Benjamin, and Enzo Traverso. In the latter two, we also include the notion of left-wing melancholia. This theoretical and empirical framework encompasses the understanding of film not only as a means of disseminating ideas and political debates, but also as a repository of defeats, memories, and hopes that can mobilize expectations for change in the present and future.

Key words: Sociology of Art; Memory; Utopia; Left-wing Melancholy; Cinema nono.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Humberto Alves Silva Junior, Universidade Federal de Rondônia (UNIR)

Doutor em Ciências Sociais pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), com estágio doutoral em Strasbourg, França; Pós-doutor pela Universidade de Buenos Aires (UBA) e pela Universidade Federal da Bahia. Professor efetivo do Departamento de Ciências Sociais da Universidade Federal de Rondônia (UNIR). Membro do grupo de pesquisa NUCLEARTE (Grupo de estudos em Sociologia da arte) na UFBA, e coordenador do grupo de pesquisa SOAR (Grupo de Pesquisa em Sociologia da arte) na UNIR.

References

Banco de dados da Folha. Disponível em: <http://almanaque.folha.uol.com.br/ilustrada_19mai1967.htm>Acesso:21/06/2025.

BANDEIRA, M. O Governo João Goulart: As Lutas Sociais no Brasil (1961-1964). 4 ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978, p. 184.

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito da história in: BENJAMIN, Walter; O anjo da história. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

BENJAMIN, Walter. Melancolia de esquerda. A propósito do novo livro de poemas de Erich Kästener. BENJAMIN, Walter. São Paulo: Brasiliense, (v. 1)1994.

BENJAMIN, Walter. Imagem do pensamento in: BENJAMIN, Walter. São Paulo: Brasiliense, (v. 2)1987.

BERGSON, Henri. Matéria e memória. São Paulo: Martins Fontes,2010.

BLOCH, Ernst – O Princípio Esperança. Volume 1. Rio de Janeiro: Eduerj/Contraponto, 2005.

CASETTI, Francesco e Di CHIO, Federico. Como analizar um film. Barcelona: Paidós, 1991.

CHAIA, Vera. Entrevista. Disponível em <https://noticias.uol.com.br/politica/ultimas-noticias/2016/04/17/por-que-em-1964-foi-golpe.htm?cmpid=copiaecola> Acessado:22/06/2025.

COSTA, Cláudio da. Cinema brasileiro (anos 60-70) - dissimitria, oscilação e simulacro. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2000.

DOMENICI, Thiago (coordenador da reportagem). Empresas cúmplices da ditadura militar. Disponível em: (https://apublica.org/especial/as-empresas-cumplices-da-ditadura-militar/).>. Acesso em 21/08/2025.

FERNANDES, Florestan. Sociedade de classes e subdesenvolvimento. São Paulo: Global, 2008.

GOMES, Paulo Emílio Sales. Cinema: trajetória no subdesenvolvimento. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro,2003.

JOFFLY, Mariana. A política externa dos EUA, os golpes no Brasil, no Chile e na Argentina e os direitos humanos. Topoi, Rio de Janeiro, v. 19, nº38. Maio/agosto de 2018.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto comunista. São Paulo: Boitempo, 2017.

MARX, Karl A guerra civil na França. São Paulo: Boitempo, 2011.

NAGIB, L. A utopia no cinema brasileiro: matrizes, nostalgia, distopias. São Paulo: CosacNaify, 2006.

ROCHA, Glauber. Roteiros do terceyro mundo, (Org. Orlando Senna). Rio de Janeiro: Embrafilme/Alahambra, 1985.

SILVA JUNIOR, Humberto Alves. Glauber Rocha e a estética do cinema documentário brasileiro in: CÂMARA, Antônio; Lessa, Rodrigo (orgs.) Cinema documentário brasileiro em perspectiva. Salvador: EDUFBA, 2013, p. 123-151.

TRAVERSO, Enzo. Melancolia de esquerda, marxismo, história e memória. Rio de Janeiro: Ayné, 2021.

XAVIER,Ismail. A invenção do estilo em Glauber Rocha e seu legado para o cinema político. Disponível em <https://publications.iai.spkberlin.de/servlets/MCRFileNodeServlet/Document_derivate_00002521/BLB_026_015_026.pdf>>Acesso em 21/06/2025.

Published

2025-10-27