O CORPO, SUAS REPRESENTAÇÕES NAS ARTES VISUAIS E OS DIREITOS HUMANOS
DOI:
https://doi.org/10.33871/sensorium.2025.12.10762Keywords:
arte, artivismo, direitos humanos, violência de gênero, feminismoAbstract
The present article aims to contribute to the reflection on gender violence in art through the lens of human rights. The study begins with the vandalism that took place in the lithography studio of the Museu da Gravura de Curitiba, consisting of the attack on the lithographic slab of the artist Maria Cunha, that contained the image of a male nude model’s kneeled torso, constituted in eroticism. The problem of investigation consists of the analysis of the work as a possible critique to patriarchy and the objectification of the female body. To think of the attempt at destruction of the artist’s work involves, necessarily, the deepening in the theoretical and practical contributions of feminist movements. The article conducted a literary review and analysis of the vandalised work as the method to reach its specific intended goals. From the research done, it was possible to conclude that adopting the feminist or artivist identity, as the pioneers of those movements did, is essential in the present setting, in which women are made invisible, silenced, and murdered. By intersectioning art and human rights, answers that enable poetic freedom are produced, making possible to the artist that had its work vandalised to replicate the violence it suffered.
Downloads
References
ANAIS DO 2º WORKSHOP DE GEOGRAFIA CULTURAL: Da cultura material ao simbolismo cultural 24 e 25 de junho de 2015 Alfenas-MG
ANDRADE, C.D. Alguma Poesia, 5ª edição. Rio de Janeiro: Record, 2003. GARRAFA, V. Solidariedade crítica e cuidado: Reflexões bioéticas. Edições Loyola; 1ª edição (29 agosto 2011)
BOURDIEU, Pierre. Meditações Pascalianas, Tradução Sergio Miceli, Editora Bertrand Brasil, 2001. p. 200.
BORDIEU, Pierre. A Distinção: crítica social do julgamento. 2ª ed. Porto Alegra, RS, 2013.
BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo. Tradução de: MILLIET, S. 2. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009. Título original: Le Deuxième Sexe.
BUTLER, Judith. Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do sexo. In: LOURO, Guacira Lopes (org.) O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 3a ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.
COOK, Rebecca J.; CUSACK, Simone. Estereótipos de Gênero. Perspectivas Legales Transnacionales. Profamilia, 2010.
DAVIS, Angela. Mulher, Raça e Classe. Tradução de: RIBEIRO, D. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2016.Título original: Woman, Race and Class.
FREUD, Sigmund. Das Ich und das Es – Metapsychologische Schriften. Frankfurt a. M., 1992, p. 273.
GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. Organização Flavia Rios, Marcia Lima. 1 ed. Rio de Janeiro: Zacarias, 2020.
Hooks, bell. O feminismo é para todo mundo: políticas arrebatadoras. 13a ed. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2020.
HUNT, Lynn. A invenção dos direitos humanos: uma história. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
KLIEN, Yves. Yves Klein (1928-1962) Han, Byung-Chul. Topologia da violência / Byung-Chul Han ; tradução de Enio Paulo Giachini. – Petrópolis, RJ : Vozes, 2017.
GIUNTA, Andrea, FAJARDO-HILL, Cecilia. Mulheres Radicais: arte latino-americana, 1960-1985, pp. 17-47. São Paulo, Pinacoteca de São Paulo, 2018.
PEDROSA, Adriano, HERKENHOFF, Paulo. Marcas do corpo, Dobras da Alma, pp. 39-101; 12ª Mostra da Gravura de Curitiba. Editores da enciclopédia Itaú Cultural. Última atualização: 15.11.2023 13.06.2000 - 06.08.2000 Brasil / Paraná / Curitiba – Fundação Cultural de Curitiba (FCC).
PEDRO, Joana Maria. Narrativas do feminismo em países do Cone Sul (1960-1989). In: PEDRO, Joana Maria; WOLFF, Cristina Scheobe (org). Gênero, feminismos e ditaduras no Cone Sul. Florianópolis: Ed. Mulheres, 2010.
PERRY, Gill. The expanding field: Ana Mendieta's Silueta series. Frameworks for Modern Art. New Haven: Yale University Press, 2003.
RAGO, Margareth. Escrita de Si, Escrita da História: Foucault e a História do Presente. Campinas: Editora da Unicamp, 2013.
RAGO, Margareth. Dessubjetivando com Cindy Sherman. Estudos feministas, 2013. https://www.labrys.net.br/labrys24/libre/marga.htm#_ftn1
REICH, Wilhelm, 1897-1957. Psicologia de massas do fascismo. 3ª. Ed – São Paulo: Martins Fontes, 2001.
ROSSI, Amélia Sampaio; LIMA, Cezar Bueno. Direitos Humanos Fundamentais e Constituição: o constitucionalismo Latino-Americano e suas possibilidades emancipatórias no contexto da globalização neoliberal. Revista de estudos e pesquisas sobre as Américas, vol. 11, n. 2, 2017, pg 127-144.
STANLEY, Jason. Como funciona o fascismo: a política do “nós” e “eles”. Porto Alegre: L&PM, 2020.
PARPINELLI, S. Roberta. A/r/tografia de um corpo-experiência: arte contemporânea, feminismos e produção de subjetividade. 2015. 276 f. Tese (Doutorado em Psicologia). – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Assis-SP, 2015
TAVARES, Paula. Breve cartografia das correntes desconstrutivas feministas na produção artística da segunda metade do século XX, Arte Capital, 22 abr. 2008. On-line: goo.gl/Ecsom8
TVARDOVSKAS, Luana. Um museu feminista imaginário: histórias da arte e feminismos, diálogos possíveis. In: Dramatização dos corpos: arte contemporânea de mulheres no Brasil e na Argentina. Tese (Doutorado em História), Unicamp, Campinas-SP, 2013, pp. 11-39.
VERGÈS, Françoise. Um feminismo decolonial. Tradução de Jamille Pinheiro Dias e Raquel Camargo. Título original: Un féminisme décolonial. São Paulo: Ubu Editora, 2020.
WILLIAMSON, Judith. Imagens de “mulher”: a fotografia de Cindy Sherman, Tradução: Tracy Segall. Zazie Edições, 2018.
Downloads
Published
Versions
- 2025-06-26 (2)
- 2025-05-19 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 International Interdisciplinary Journal of Visual Arts - Art&Sensorium

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).