Woodcut illustration: in the Cariri and Fortaleza regions
DOI:
https://doi.org/10.33871/sensorium.2025.12.9923Keywords:
Ilustração de livros, xilogravura de ilustração, gravuraAbstract
Woodcut illustration: in the Cariri and Fortaleza regions
We studied the aesthetic and technical aspects of woodcut illustration productions in commercial advertisements in the Cariri and Fortaleza regions between 1900 and 1990. The basis of this research, with regard to engraving, is in line with Gilmar de Carvalho and Sebastião de Paula. Martine Joly analyzed the images. The main question of this work was: is it possible that the production of woodcut illustrations in the Cariri region of Ceará and in Fortaleza could have the same or similar aesthetic and technical quality as the artistic aspect? In general, we sought to investigate the characteristics of some woodcut productions aimed at illustration in the service of commercial advertisements in the Cariri and Fortaleza regions. Specifically, we studied the technical aspects of the production of woodcut illustrations in the Cariri and Fortaleza regions; and we analyzed comparatively whether the woodcut illustrations have the same or similar technical quality in the aesthetic aspects of composition, engraving and printing. This is a research on art with a qualitative approach, initiated from a bibliographic survey in different sources: a) academic: monograph, thesis; b) books; c) semi-structured interviews with artists and art teachers from Crato, Juazeiro do Norte and Fortaleza and concluded with the analysis of two commercial illustration woodcut images. In the final considerations, we found that illustration prints present good technical quality, are well suited to the themes used as promotional material; in the technical and aesthetic aspects they are not inferior to the prints considered art, thus they are not a lesser expression.
Keywords: engraving; illustration woodcut; illustration.
Downloads
References
Bazin, Germain. História da história da arte. Trad. Antônio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 1989, (Coleção A).
Carvalho, Gilmar de. Madeira matriz: cultura e memória. São Paulo: Annablume, 1998.
________________. Desenho gráfico popular: catálogo de matrizes xilográficas de Juazeiro do Norte – Ceará. São Paulo: Instituto de Estudos Brasileiros/USP, 2000.
________________. Xilogravura: doze escritos na madeira. Fortaleza: Expressão Gráfica 2001. (Museu do Ceará: Coleção Outras Histórias - n° 5).
________________. Memórias da xilogravura. Fortaleza: Expressão Gráfica, 2010.
Cavalcante, Nathalia Chehab de Sá. Ilustração: uma prática passível de teorização / Tese (doutorado) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Artes e Design, 2010.
David, Bland. A history of book illustration: the illuniinatecl manuscript and the printed book. ,2d rev. ed.i Berkeley, University of California Press, 1969, Second Edition.
Duran-Sanpere, Augustí. Grabados populares espanoles. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, S. A., 1971.
Fachin, Júlia Bóries. Identificação e uso de monogramas: em foco o monograma EH. Ano 7, n.14, Jul-Dez 2014, pp. 111 – 125. ISSN 1982-615x
https://www.dicio.com.br/ilustracao/
Joly, Martine. Introdução à Análise da Imagem, Lisboa, Ed. 70, 2007.
Martins, Itjahy. Gravura: arte e técnica. São Paulo: Laserprint: Fundação Nestlé de Cultura, 1987.
Minayo, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
Paula, Francisco Sebastião de. A oficina de gravura e papel artesanal do MAUC/UFC: o ensino da Xilogravura em Fortaleza na década de 1990 e seus desdobramentos. Monografia. (Especialização em Arte e Educação) Centro Federal de Educação Tecnológica do Ceará, Fortaleza, 2004.
_______________. Uma Trajetória da Xilogravura no Ceará, Tese. (Doutorado em Artes) Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, 2014.
Pereira, Nilce Maria. Traduzindo com imagens: a imagem como reescritura, a ilustração como tradução. (Tese de Doutorado) Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de Letras Modernas, Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos e Literários em Inglês, 2008.
Ramos, Paula Viviane. Artistas ilustradores - Editora Globo e a constituição de uma visualidade moderna pela ilustração. Tese (Doutorado em Artes Visuais, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Artes, Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, 2007) Porto Alegre.
Temóteo, Jurandir. A xilogravura de Walderêdo Gonçalves no contexto da Cultura Popular do Cariri. (Dissertação de Mestrado, UFPB/CCHLA). João Pessoa: A Província Edições, 2002.
Bozzetti, Chiara Porto. Entre a arte e a ciência: A aquarela botânica de José dos Reis Carvalho e João Barbosa Rodrigues na produção artística da segunda metade do século XIX no Rio de Janeiro. Dissertação (Mestrado) Universidade Federal do Rio de Janeiro, Escola de Belas Artes, Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Rio de Janeiro, 2013.
Weitzmann, Kurt. Illustrations in Roll and Codex: A study of the Method of Text Illustration. Princenton: Princenton University Press, 1947.
Downloads
Published
Versions
- 2025-06-26 (2)
- 2025-04-09 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 International Interdisciplinary Journal of Visual Arts - Art&Sensorium

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).