MONTANDO CONFLITOS: Griffith na Biograph
DOI:
https://doi.org/10.33871/23580437.2016.3.1.01-12Keywords:
cinema dos primórdios, D. W. Griffith, Cia. Biograph, narraçãoAbstract
Este artigo examina filmes escolhidos de David Wark Griffith em seu período Biograph. O texto recupera a estreia profissional de Griffith como ator de teatro e a sua posterior conversão à indústria do cinema. Descreve como realizou seus primeiros filmes, estruturando-os a partir de esquemas narrativos provenientes dos melodramas, gênero de longa tradição nos palcos. O exame desses filmes revela estruturas compostas de diferentes núcleos dramáticos, estabelecendo polarizações entre si. Polarizações que formam a base para o desenvolvimento de conflitos semanticamente operados pela montagem fílmica. É agenciando planos para criar relações de oposição, convergência e bifurcação nas tramas que Griffith tece as espirais dramáticas de suas narrativas, nem sempre terminadas em finais felizes. De uma tal montagem, não inteiramente clássica e tampouco "primitiva" , emerge o código moral do diretor sulista, conservador em muitos aspectos, mas também progressista em diversos outros.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 International Interdisciplinary Journal of Visual Arts - Art&Sensorium
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).