BETWEEN THE MUSEUM AND ITS MUSICAL INSTRUMENTS: AN ORGANOLOGY

Uma organologia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23580437.2023.10.2.120-137

Abstract

This article presents the musical collection of the National Museum of Immigration and Colonization (MNIC) in Joinville, SC, Brazil, and is linked to an ongoing doctoral research. The research focuses specifically on studying the pianos of the musical collection. However, they are part of a whole and during interdisciplinary studies in Cultural Heritage and Society and discussions regarding this musical collection emerged the problem question: what would be the musical instruments of the museum’s collection and its musical classification? From this questioning the objective of this article is to identify the musical instruments of the museum, in view of their materiality and Organology.  The method chosen for this cut of the research was the documentary analysis, having the virtual access of consultation to the inventory sheets and the photos of the musical collection, all available by the referred museum. The images assist in the construction of the text, and also enhance the observation of the reader with regard to the organological classification of musical instruments. In the analysis of the records were identified all musical instruments of the museum collection and raised their musical characteristics with regard to Organology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mirtes Antunes Locatelli Strapazzon, Universidade da Região de Joinville

Doutoranda em Patrimônio Cultural e Sociedade pela Universidade da Região de Joinville/UNIVILLE. Mestra em Educação pela Univille.  Graduada em Pedagogia com Gestão Escolar pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci - Especialista em Fundamentos do Ensino da Arte e Graduada em Educação Artística com Habilitação Licenciatura em Música pela Faculdade de Artes do Paraná/UNESPAR. Musicista com formação em Piano, Acordeom, Flauta Doce, Técnica Vocal, Órgão Eletrônico e Teclado. Membro e pesquisadora do Grupo de Pesquisa Subjetividades e (auto) biografias/SA.B. Vice-líder e Pesquisadora Voluntária do Núcleo de Pesquisa em Arte na Educação/NUPAE/CNPq. Sócia fundadora, Diretora Pedagógica e Professora Titular dos Cursos Técnicos de Música e Teatro do Conservatório Belas Artes de Joinville. Regente e arranjadora musical. Produtora e organizadora cultural. Voluntária do Instituto Belas Artes de Joinville. Consultora em formação e gestão para escolas de artes e centros culturais.

Raquel Alvarenga Sena Venera, Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE)

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas/UNICAMP. Mestra em História Cultural pela Universidade Federal de Santa Catarina/UFSC. Bacharel e licenciada em História pela Universidade do Vale do Itajaí/UNIVALI. Coordenadora e professora do Programa de Pós-graduação em Patrimônio Cultural e Sociedade da Universidade da Região de Joinville/UNIVILLE. Professora no curso de graduação em História na UNIVILLE. Líder do Grupo de Pesquisa Subjetividades e (auto)biografias/ SA.B. Suas pesquisas em andamento possuem foco nos desafios do trabalho de escritas de vidas, e no entendimento de que o registro (auto)biográfico se configura uma produção heurística.

Published

2023-12-15