Artilharia Ligeira:

A Atuação de Paulo Leminski e Luis Rettamozo no Campo Publicitário Curitibano

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/23580437.2023.10.01.174-187

Abstract

The purpose of this article is to analyze how it was possible for advertising, now seen as inseparable from the capitalist status quo, to be seen by artists such as Paulo Leminski and Luiz Rettamozo, as a place that could be occupied by the artist, not just as a source of income, but also as an artistic guerrilla tactic, a means of disseminating and diluting messages with a high content of innovative language. Even producing an art that was intended to be highly sophisticated and inventive, Leminski and Rettamozo, who also participated intensely in advertising in Curitiba between the end of the 1970s and the end of the 1980s. this performance as a legitimate strategy of artistic intervention in the market and in mass communication.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Everton de Oliveira Moraes, Universidade Estadual do Paraná

Professor adjunto do Departamento de Teoria da Arte e Música (DTAM) do Centro de Artes da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). É doutor em História pela Universidade Federal do Paraná (PGHIS/UFPR, 2016), mestre em História Cultural pela Universidade Federal de Santa Catarina (PPGHIS/UFSC, 2010) e graduado em História pela Universidade Tuiuti do Paraná (UTP, 2007). Pesquisador do Núcleo de Artes Visuais (NAVIS), na linha de pesquisa Artes e Ficção. Tem experiência com a docência no ensino básico e superior, bem como na modalidade de EAD. Pesquisa temáticas que dizem respeito a analítica dos modos de temporalidade e historicidade no mundo das artes/ficções e nas produções historiográficas. Recentemente tem se dedicado a investigação das relações/tensões entre os modos de temporalização na curadoria indígena e nas narrativas modernas da história da arte. 

Published

2023-06-23