Jogando com o tempo: O caráter lúdico na obra de Lindote
DOI:
https://doi.org/10.33871/23580437.2020.7.1.73-86Keywords:
jogo, arquivo, processos artísticos, Fernando Lindote, ludicidadeAbstract
Este trabalho visa discutir a produção artística de Fernando Lindote a partir das noções de arquivo e jogo. Para tanto, estabelece uma discussão entre o conceitos de jogo desenvolvido por Huizinga (2000) e o de profanação, proposto por Agamben (2007) como forma de compreender como Fernando Lindote opera seu arquivo, conceito este explorado por Ana Maria Quasch (2011). Para tal, usaremos como material de análise principal as obras Relicário (2016/2017), O sismógrafo de Aby (2018) presentes na exposição Depoisantes (2019) e a instalação Cosmorelief (2010).
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante do tempo: história da arte e anacronismo das imagens. 1. ed. Belo Horizonte: Ed. da UFMG, 2015.
GUASCH, Ana Maria. Arte y Archivo, 1920-2010: Genealogías, Tipologías y Discontinuidades. Madrid: Arkal, 2011.
HESSE, Hermann. O jogo das contas de vidro: ensaio de biografia do Magister Ludi Jose Servo, acrescida de suas obras póstumas. 7. ed. São Paulo , c 1973. 459 p.
HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. 4. ed. São Paulo: Perspectiva S.a., 2000.
INTERLENGHI, Luiza. O Artista como Sismógrafo. Florianópolis: Funcultural, 2011.
LINDOTE, Fernando. Cosmorelief: pintura e desenho = painting and drawing. Florianópolis: Fundação Cultural BADESC, 2010.
LINDOTE, Fernando. Desenho de Antelo. Direção de Paula Braga. São Paulo: Galeria Nara Roesler, 2009. P&B. Disponível em: https://youtu.be/ZN175eZy8T0. Acesso em: 3 fev. 2020.
NIETZSCHE, Friedrich. Humano, demasiado humano. 7. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 International Interdisciplinary Journal of Visual Arts - Art&Sensorium
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).