GOYA E A MELANCOLIA: Prenúncios da decepção com o Iluminismo
DOI:
https://doi.org/10.33871/23580437.2017.4.2.159-170Keywords:
Goya, Iluminismo, Melancolia, Saturno.Abstract
Resumo: O presente texto tem como tema a representação imagética da Melancolia através de três obras específicas do pintor espanhol Francisco De Goya (1746-1828), a saber: La Cita, Saturno Devorando a su Hijo e El sueño de la Razón produce Monstruos. Nossa intenção principal é perceber de que maneira a Melancolia, percebida por Benjamin como decepção com o projeto racionalista do iluminismo no início do século XX, já estava presente como intuição no século XIX tanto como decepção barroca com o projeto humanista do Renascimento quanto como medo em relação às angústias causadas pelo mundo em transformação vivenciado pelo artista.
Palavras-chave: Goya; Iluminismo; Melancolia; Saturno.Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 International Interdisciplinary Journal of Visual Arts - Art&Sensorium
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).