The Pope and the Devil in the Land of the Sun
Artistic and Media Tensions from a Mural
DOI:
https://doi.org/10.33871/sensorium.2025.12.11083Keywords:
arte pública, liberdade de expressão, religião, mídiaAbstract
This study analyzes the controversy surrounding the artistic mural in the external area of the School of Communication at the Federal University of Bahia (UFBA), which depicts a papal figure in contact with a demonic figure, sparking debates about freedom of artistic expression and religious intolerance. The research aims to understand the tensions surrounding the case, using a qualitative methodology based on documentary analysis of news reports and public demonstrations. Based on theories of contesting public art (Canclini, 2005) and aesthetics of imminence (Canclini, 2012), the investigation highlights how artistic interventions in public spaces can function as catalysts for debates about secularization, religious tolerance, and the limits of artistic provocation, contributing to the understanding of the processes of negotiation of values in plural societies.
Downloads
References
ACI DIGITAL. Governo de Buenos Aires pede fracas desculpas por exposição blasfema (2004). Disponível em: https://www.acidigital.com/noticia/1681/governo-de-buenos-aires-pede-fracas-desculpas-por-exposicao-blasfema. Acesso em: 14 mai. 2025.
CANCLINI, Néstor García. Hybrid cultures: strategies for entering and leaving modernity. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2005.
CANCLINI, Néstor García. A sociedade sem relato: Antropologia e Estética da Iminência. Tradução de Maria Paula Gurgel Ribeiro. São Paulo: EDUSP, 2012.
CHARAUDEAU, Patrick. A Conquista da Opinião Pública: como o discurso manipula as escolhas políticas. São Paulo: Contexto, 2020.
CHARAUDEAU, Patrick. A Manipulação da Verdade: do Triunfo da Negação às Sombras da Pós-Verdade. São Paulo: Contexto, 2022.
CORTEZ, Henrique. A ofensiva global da extrema-direita contra as universidades. São Leopoldo: IHU, 30 mai. 2025. Disponível em: https://ihu.unisinos.br/652748-a-ofensiva-global-da-extrema-direita-contra-as-universidades-artigo-de-henrique-cortez. Acesso em: 31 mai. 2025.
COSTA, Maria Cristina Castilho. Pós-censura – enquanto discutir for permitido. In: Pós-tudo e crise da democracia. COSTA, Maria Cristina Castilho; BLANCO, Patrícia. São Paulo: ECA-USP, 2018. Disponível em: https://www.palavraaberta.org.br/docs/Livro_PosTudo_PalavraAberta_Site.pdf. Acesso em: 27 mai. 2025.
EL PAÍS. León Ferrari, o artista argentino que irritou o Papa, está em cartaz no MASP (2015). Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2015/10/23/cultura/1445626155_473657.html. Acesso em: 13 mai. 2025
FREUD, Sigmund. Totem e Tabu. Rio de Janeiro: Editora Guanabara. 1934.
G1. Papa Francisco em banquete com o diabo: grafite feito em campus da Ufba causa polêmica na internet (2024). Disponível em: https://g1.globo.com/ba/bahia/noticia/2024/12/12/grafite-em-universidade-na-bahia.ghtml. Acesso em: 12 dez. 2024.
G1. Acusado de ataque à sede do Porta dos Fundos, Eduardo Fauzi vira réu na Justiça Federal por terrorismo e incêndio (2021). Disponível em: https://g1.globo.com/rj/rio-de-janeiro/noticia/2021/01/19/acusado-de-ataque-a-sede-do-porta-dos-fundos-eduardo-fauzi-vira-reu-na-justica-federal-por-terrorismo-e-incendio.ghtml. Acesso em: 13 mai. 2025.
G1. Morre León Ferrari, o artista plástico que irritou o Papa (2013). Disponível em: https://g1.globo.com/pop-arte/noticia/2013/07/morre-leon-ferrari-o-artista-plastico-que-irritou-o-papa.html. Acesso em: 13 mai. 2025.
MATELLY, Sylvie. The Unexpected Impact of Prosperity: How the Manipulation of the Consequences of Globalization by the Far-Right Movements Endanger the International Order? CEBRI-Revista, Ano 3, nº 11, Jul-Set 2024. Disponível em: https://cebri-revista.emnuvens.com.br/revista/article/view/227/324. Acesso em: 31 mai. 2025.
PAGANOTTI, I. Ecos do silêncio: Liberdade de expressão e reflexos da censura no Brasil pós-abertura democrática. Tese (Doutorado em Sociologia) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo. São Paulo, p. 342. 2015.
VIEIRA, Lívia de Souza; CHRISTOFOLETTI, Rogério. Impacto no jornalismo online: Cultura do clique, métricas e relevância social. Lumina, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 132–148, 2019.
STF. 2ª Turma cassa decisão que retirou especial de Natal da produtora Porta dos Fundos da Netflix (2020). Disponível em: https://portal.stf.jus.br/noticias/verNoticiaDetalhe.asp?idConteudo=454612&ori=1. Acesso em: 13 mai. 2025.
Downloads
Published
Versions
- 2025-10-04 (2)
- 2025-10-04 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 International Interdisciplinary Journal of Visual Arts - Art&Sensorium

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).