The Pope and the Devil in the Land of the Sun

Artistic and Media Tensions from a Mural

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/sensorium.2025.12.11083

Keywords:

arte pública, liberdade de expressão, religião, mídia

Abstract

This study analyzes the controversy surrounding the artistic mural in the external area of the School of Communication at the Federal University of Bahia (UFBA), which depicts a papal figure in contact with a demonic figure, sparking debates about freedom of artistic expression and religious intolerance. The research aims to understand the tensions surrounding the case, using a qualitative methodology based on documentary analysis of news reports and public demonstrations. Based on theories of contesting public art (Canclini, 2005) and aesthetics of imminence (Canclini, 2012), the investigation highlights how artistic interventions in public spaces can function as catalysts for debates about secularization, religious tolerance, and the limits of artistic provocation, contributing to the understanding of the processes of negotiation of values ​​in plural societies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leonardo Costa, UFBA

Doutor em Cultura e Sociedade pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professor da Faculdade de Comunicação e dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas (Póscom) e Multidisciplinar em Cultura e Sociedade (Pós-Cultura) da UFBA. Salvador, Bahia, Brasil. 

Carla de Araujo Risso, UFBA

Doutora em Ciência da Comunicação pela Universidade de São Paulo (USP). Professora da Faculdade de Comunicação e dos Programas de Pós-Graduação em Artes Visuais – (PPGAV) e em Design (PPGDesign) da UFBA. Salvador, Bahia, Brasil. 

References

ACI DIGITAL. Governo de Buenos Aires pede fracas desculpas por exposição blasfema (2004). Disponível em: https://www.acidigital.com/noticia/1681/governo-de-buenos-aires-pede-fracas-desculpas-por-exposicao-blasfema. Acesso em: 14 mai. 2025.

CANCLINI, Néstor García. Hybrid cultures: strategies for entering and leaving modernity. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2005.

CANCLINI, Néstor García. A sociedade sem relato: Antropologia e Estética da Iminência. Tradução de Maria Paula Gurgel Ribeiro. São Paulo: EDUSP, 2012.

CHARAUDEAU, Patrick. A Conquista da Opinião Pública: como o discurso manipula as escolhas políticas. São Paulo: Contexto, 2020.

CHARAUDEAU, Patrick. A Manipulação da Verdade: do Triunfo da Negação às Sombras da Pós-Verdade. São Paulo: Contexto, 2022.

CORTEZ, Henrique. A ofensiva global da extrema-direita contra as universidades. São Leopoldo: IHU, 30 mai. 2025. Disponível em: https://ihu.unisinos.br/652748-a-ofensiva-global-da-extrema-direita-contra-as-universidades-artigo-de-henrique-cortez. Acesso em: 31 mai. 2025.

COSTA, Maria Cristina Castilho. Pós-censura – enquanto discutir for permitido. In: Pós-tudo e crise da democracia. COSTA, Maria Cristina Castilho; BLANCO, Patrícia. São Paulo: ECA-USP, 2018. Disponível em: https://www.palavraaberta.org.br/docs/Livro_PosTudo_PalavraAberta_Site.pdf. Acesso em: 27 mai. 2025.

EL PAÍS. León Ferrari, o artista argentino que irritou o Papa, está em cartaz no MASP (2015). Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2015/10/23/cultura/1445626155_473657.html. Acesso em: 13 mai. 2025

FREUD, Sigmund. Totem e Tabu. Rio de Janeiro: Editora Guanabara. 1934.

G1. Papa Francisco em banquete com o diabo: grafite feito em campus da Ufba causa polêmica na internet (2024). Disponível em: https://g1.globo.com/ba/bahia/noticia/2024/12/12/grafite-em-universidade-na-bahia.ghtml. Acesso em: 12 dez. 2024.

G1. Acusado de ataque à sede do Porta dos Fundos, Eduardo Fauzi vira réu na Justiça Federal por terrorismo e incêndio (2021). Disponível em: https://g1.globo.com/rj/rio-de-janeiro/noticia/2021/01/19/acusado-de-ataque-a-sede-do-porta-dos-fundos-eduardo-fauzi-vira-reu-na-justica-federal-por-terrorismo-e-incendio.ghtml. Acesso em: 13 mai. 2025.

G1. Morre León Ferrari, o artista plástico que irritou o Papa (2013). Disponível em: https://g1.globo.com/pop-arte/noticia/2013/07/morre-leon-ferrari-o-artista-plastico-que-irritou-o-papa.html. Acesso em: 13 mai. 2025.

MATELLY, Sylvie. The Unexpected Impact of Prosperity: How the Manipulation of the Consequences of Globalization by the Far-Right Movements Endanger the International Order? CEBRI-Revista, Ano 3, nº 11, Jul-Set 2024. Disponível em: https://cebri-revista.emnuvens.com.br/revista/article/view/227/324. Acesso em: 31 mai. 2025.

PAGANOTTI, I. Ecos do silêncio: Liberdade de expressão e reflexos da censura no Brasil pós-abertura democrática. Tese (Doutorado em Sociologia) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo. São Paulo, p. 342. 2015.

VIEIRA, Lívia de Souza; CHRISTOFOLETTI, Rogério. Impacto no jornalismo online: Cultura do clique, métricas e relevância social. Lumina, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 132–148, 2019.

STF. 2ª Turma cassa decisão que retirou especial de Natal da produtora Porta dos Fundos da Netflix (2020). Disponível em: https://portal.stf.jus.br/noticias/verNoticiaDetalhe.asp?idConteudo=454612&ori=1. Acesso em: 13 mai. 2025.

Published

2025-10-04 — Updated on 2025-10-04

Versions