Between Lines and Rituals: The Charm of Repetition in the Art of People with Autism

O Encanto da Repetição na Arte de Pessoas com Autismo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33871/sensorium.2025.12.10826

Keywords:

Autismo, Estados Alterados de Consciência, Educação Artística, Automatismo

Abstract

This article presents an interdisciplinary analysis that explores the artistic production of people with autism, the phenomenon of altered states of consciousness, and the parallels with ritual practices of ancient tribal “magicians.” Engaging in dialogue with the arts, psychology, and psychotherapy, we propose a reflection on the repetition of simple forms and the automatisms present in the artworks of autistic individuals, highlighting the importance of art education as a tool for expression and inclusion. Based on a bibliographic review and case study data, we investigate how such manifestations may simultaneously represent emotional self-regulation strategies and the evocation of ritualistic and ancestral dimensions of symbolism.

Keywords: Autism; Altered States of Consciousness; Art Education; Automatism

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Catarina Ladeira, Faculdade de Belas Artes de Lisboa

Catarina Mesquita Ladeira (Lisboa Portugal, 1993) é Licenciada em Escultura FBAUL  (2014) e Mestre em Educação Artística FBAUL (2022). O seu gosto pelo ensino levou-a a fazer voluntariado na Escola EB1 O Leão de Arroios em Lisboa (2011) e depois na Faculdade Sénior - USU em Lisboa (2015) onde lecionou Desenho e Pintura. Desde 2018 que trabalha como professora de Expressão Plástica na Associação Portuguesa para as Perturbações do Desenvolvimento e Autismo (APPDA) em Lisboa. Realizou com Sandro Resende o workshop “Um olhar sobre a Produção Artística de Pessoas com deficiência e doença mental” na ANACED e também com a SPAT de Introdução à Arte Terapia. Participou no 23.º Congresso Português de Arte Terapia com o tema Na Barriga da Baleia (2022). Ganhou em 2015 o prémio na categoria de Ilustração do Concurso Jovens Criadores.

References

Arnheim, R. Art and Visual Perception: A Psychology of the Creative Eye. Berkeley: University of California Press, 1974.

Bogdashina, O. Autistic Perception and Worldview. London: Jessica Kingsley Publishers, 2016.

Breton, A. Manifesto do Surrealismo. Paris: Gallimard, 1924.

Csikszentmihalyi, M. Flow: The Psychology of Optimal Experience. New York: Harper & Row, 1990.

Eliade, M. O Sagrado e o Profano. São Paulo: Martins Fontes, 1959.

Grandin, T. Thinking in Pictures: My Life with Autism. New York: Vintage, 2006.

Happé, F. Understanding Minds and Metaphors in High-Functioning Autism. Psychological Review, Washington, v. 102, n. 1, p. 137-158, 1995.

Kandinsky, W. Do Espiritual na Arte. São Paulo: Martins Fontes, 1911.

Lowenfeld, V.; Brittain, W. L. Creative and Mental Growth. New York: Macmillan, 1987.

Malchiodi, C. Art Therapy and Health Care. New York: Guilford Press, 2012.

Read, H. Education through Art. New York: Pantheon Books, 1958.

Rosenberg, H. The Tradition of the New. New York: Da Capo Press, 1972.

Turner, V. The Ritual Process: Structure and Anti-Structure. Ithaca: Cornell University Press, 1969.

Winnicott, D. W. Playing and Reality. London: Routledge, 1971

Published

2025-06-16

Issue

Section

Dossier: Unconscious and Counterculture: Alternative Artistic Dissidences